Jest on przeznaczony dla wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od sposobu prowadzenia przez nich księgowości.
Jeżeli z powodu epidemii koronawirusa przedsiębiorca ma problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, może skorzystać z uproszczonych form pomocy:
- odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
- zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.
Aby wypełnić uproszczony wniosek wystarczy jedynie podać podstawowe dane, w tym NIP, REGON lub PESEL. Należy również krótko wyjaśnić, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i nie ma możliwości opłacenia w terminie należności.
W formularzu trzeba zaznaczyć, o co wnioskujemy. Czy o odroczenie terminu płatności składek, czy o zawieszenie układu ratalnego albo spłaty w ramach już zawartej umowy o odroczenie. Okres przesunięcia to 3 miesiące.
Wniosek można przesłać elektronicznie – za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), pocztą lub złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS.
Jeżeli zostanie pozytywnie rozpatrzony, to ZUS wyśle do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą.
Po otrzymaniu umowy należy ją sprawdzić, podpisać i przekazać do ZUS. W czasie epidemii można wysłać skan, a oryginał dostarczyć później.
Napisz komentarz
Komentarze