Udając się w podróż, część pasażerów nie zastanawia się nad tym, co dzieje się z bagażem podczas lotu. Zostaje nadany przed wylotem i odebrany dopiero po opuszczeniu samolotu. Tymczasem, walizka już chwilę po tym jak zostawimy ją na odprawie lotniskowej, rozpoczyna swoją, niekiedy wyboistą, podróż. Według raportu SITA – The Baggage Report 2018 – w 2017 roku prawie 6 na 1000 bagaży zostało niewłaściwie potraktowanych (m.in. zgubionych i popsutych), z czego 17% nieprawidłowości dotyczyło zniszczenia bądź okradzenia.
Transport bagażu
Zanim bagaż rejestrowany znajdzie się na pokładzie właściwego samolotu, otrzymuje odpowiednią naklejkę identyfikacyjną. Następnie przewożony jest do sortowni i prześwietlany pod kątem bezpieczeństwa. Kiedy zostanie pozytywnie zweryfikowany, rusza w dalszą drogę do samolotu. Nierzadko przez różnego rodzaju pochylnie, po zjazdach, które nie gwarantują miękkiego lądowania.
– Lotniskowe systemy bagażowe są tak zaprojektowane, by nasze przedmioty były bezpieczne. Zdarzają się jednak sytuacje, w których walizka ulega zarysowaniu, uszkodzeniu czy pęknięciu. Z kolei na gorzej monitorowanych lotniskach dochodzi do kradzieży elementów bagażu, a nawet jego zawartości. Istnieje jednak wiele sposobów, by zabezpieczyć nasze rzeczy przed podróżą – podkreśla Rafał Nawrocki, specjalista ds. obsługi pasażerów Portu Lotniczego Lublin.
Zabezpieczenie walizki
Wybierając się w podróż samolotem, warto podjąć odpowiednie działania zapobiegające zniszczeniu bagażu.
– Podstawą bezpieczeństwa jest solidne wykonanie walizki oraz jej zamknięcie. Zamek powinien być dostosowany do standardu TSA (ang. Travel Sentry® Approved) – za pomocą specjalnego szyfru dostęp do zawartości mają wyłącznie osoby do tego powołane. Na kwestię bezpieczeństwa bagażu wpływa również materiał, z jakiego jest wykonany. Choć nie chroni przed złodziejem i nie ułatwia pracy służbom celnym, to zabezpiecza zawartość przed wieloma rodzajami zniszczeń – zaznacza Rafał Nawrocki.
Najbardziej wytrzymała jest walizka twarda, a szczególnie ta wykonana z poliwęglanów. Z kolei bagaż miękki, zazwyczaj tańszy, rekomendowany jest, gdy nie przewozimy wartościowych lub wrażliwych przedmiotów. Każdy rodzaj walizki może zostać dodatkowo zabezpieczony przed podróżą. Na lotniskach świadczone są takie usługi jak np. owinięcie bagażu folią, a w sklepach dostępne są specjalne pasy zapobiegające niekontrolowanemu otwarciu ładunku. Coraz popularniejszym rozwiązaniem stają się również pokrowce. Nie tylko zabezpieczają walizkę przed zabrudzeniami, lekkimi uszkodzeniami i przypadkowym otwarciem, ale także spowodują, że będzie się ona wyróżniać, co jest przydatne przy odbiorze bagażu na lotnisku.
Wartościowe przedmioty w podróży
Cenne przedmioty, w tym prezenty, sprzęt elektroniczny czy biżuteria, jeżeli zostaną zgłoszone podczas odprawy, oznaczane są naklejkami z napisem „fragile”. W ten sposób pracownicy obsługi lotniska są informowani, że w środku znajduje się przedmiot wymagający szczególnej ostrożności. Tak opatrzony bagaż najczęściej trafia do luku bagażowego na samym końcu, by był jak najmniej narażony na ewentualne uderzenia przez inne walizki.
Niektórzy pasażerowie sami naklejają na swoją walizkę informację, mówiącą o wrażliwej zawartości. Jednak takie działanie nie gwarantuje, że rzeczywiście nasze rzeczy zostaną potraktowane w wyjątkowy sposób. Pracownicy obsługujący system bagażowy mogą mieć wytyczne, zgodnie z którymi tylko przedmioty oznakowane na lotnisku są rzeczywiście poddawane innym procedurom niż zwykła walizka.
Gdy dojdzie do zniszczenia lub kradzieży
W przypadku, gdy po odebraniu bagażu w miejscu docelowym znajdziemy na nim ewidentne ślady uszkodzenia, urwany uchwyt lub kółka czy stwierdzimy zniszczenie obudowy walizki, możemy złożyć reklamację.
– Szkodę najlepiej zgłosić niezwłocznie po odebraniu swoich rzeczy, jeszcze na lotnisku. W tym celu należy udać się do okienka odpowiedniej linii lotniczej. Bardzo ważne jest uzyskanie raportu PIR, czyli nieprawidłowości bagażowej. Jest on podstawą do późniejszego uzyskania odszkodowania. Musimy też pamiętać, że nie każde uszkodzenie może zostać uznane za podstawę do uzyskania rekompensaty, czego przykładem jest np. delikatne zarysowanie walizki – tłumaczy Rafał Nawrocki.
Warto zaznaczyć, że linie lotnicze w regulaminach ograniczają swoją odpowiedzialność za rzeczy pasażera. Jeżeli dojdzie do kradzieży naszego bagażu rejestrowanego bądź uszkodzenia znajdujących się w nim wartościowych przedmiotów, wspomnianej biżuterii czy sprzętu elektronicznego, wyegzekwowanie rekompensaty od przewoźnika może okazać się nieskuteczne. Jednak pomysłem na ochronę swojego dobytku i zabezpieczenie się przed ewentualnymi stratami finansowymi jest zakup dodatkowego ubezpieczenia podróżnego.
Mateusz Patoła
Napisz komentarz
Komentarze