W pierwszym przypadków mężczyzna został powiadomiony przez dzwoniącą osobę o włamaniu na konto bankowe. Rozmówca dążył do uzyskania loginu i hasła mieszkańca Szczecina aby „ zabezpieczyć” znajdujące się tam środki finansowe. Jak się później okazało po uzyskaniu dostępu do konta mężczyzny wszystkie pieniądze miały być przelane na kontro oszustów.
Szybkie powiadomienie policji o swoich podejrzeniach i błyskawiczna reakcja mundurowych na sytuację doprowadziła do zablokowania transakcji. Możliwe to było dzięki współpracy policjantów i pracowników banku. Działania funkcjonariuszy zapobiegły utracie 24 tys. złotych.
Druga z sytuacji miała miejsce tuż przed godz. 14:00 do 80 – letniej seniorki, zadzwoniła kobieta podając się za jej córkę. Rozmówczyni twierdziła, że miała wypadek i potrzebuje 28 tyś złotych. Czujna mieszkanka Szczecina rozłączyła rozmowę i natychmiast zadzwoniła do córki ustalić szczegóły tego zdarzenia. Okazało się, że córka nie brała udziału w żadnym wypadku a dzwoniąca do starszej pani kobieta była oszustką.
Niestety w trzecim ze zgłoszonych na policję przypadków kontaktowania się oszustów z mieszkańcami Szczecina doszło do przekazania gotówki Do 83-latki zadzwoniła kobieta podająca się za jej wnuczkę i poinformowała, że jest teraz w banku i potrzebuje 60 tys. złotych na spłatę długu. Następnie według jej relacji oddała słuchawkę innej kobiecie, która podając się za pracownice banku kontynuowała rozmowę z seniorką. Rozpytywała 83-latkę o oszczędności i wartościowe rzeczy znajdujące się w domu. Finałem rozmowy była deklaracja pomocy seniorki a ostatecznie przekazanie kurierowi, który zgłosił się do jej mieszkania 40 tys. złotych. Dopiero po pewnym czasie 83- latka zadzwoniła do wnuczki i wtedy okazało się, że starsza Pani stała się ofiarą oszustów.
Policjanci po raz kolejny przypominają:
-Pamiętajmy, oszuści wymyślają coraz to nowe historie, aby uśpić czujność starszych osób, - Najczęściej członkowie grup przestępczych podają się za policjantów CBŚP, bądź funkcjonariuszy zajmujących się rozpracowywaniem oszustów,
- Oszuści w rozmowie przekazują informację o zagrożonych kontach bankowych, atakach hakerów itp.
- Co jakiś czas powracają do starych metod, podając się za członków rodziny seniorów,
- Bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom!
- Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
- Jeżeli ktoś, w rozmowie telefonicznej podaje się za naszych bliskich, natychmiast przerwijmy konwersacje i sprawdźmy u „źródła” , czy opisywane przez rozmówcę sytuację miały w ogóle miejsce,
-Żeby nie stać się ofiarą oszustw musimy działać rozważnie i nie ulegać emocjom oraz kierować się zasadą ograniczonego zaufania do nieznanych nam osób.
Zespół Prasowy KWP w Szczecinie / IK
Napisz komentarz
Komentarze