Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
wtorek, 5 listopada 2024 13:34
Reklama

Rowerowe rewolucje Olgierda Geblewicza

Najpierw zbudują niemal 40 km drogi rowerowej na starym nasypie kolejowym pomiędzy mostem w Siekierkach (gmina Cedynia) a Trzcińskiem-Zdrojem. To obok trasy ze Stargardu do Ińska pierwsza inwestycja w ramach współpracy urzędu marszałkowskiego z włodarzami blisko siedemdziesięciu gmin i powiatów tworzących nowy projekt sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego.
Rowerowe rewolucje Olgierda Geblewicza
Cały projekt zakłada powstanie ponad 1000 kilometrów powiązanych ze sobą tras, pozwalających na krótkie wycieczki i dłuższe wyprawy po najatrakcyjniejszych turystycznie zakątkach regionu.
 
Jaki jest cel
Chęć wspólnego udziału w tworzeniu sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego zgłosiło blisko 70 gmin i powiatów, deklarując swoje administracyjne i finansowe zaangażowanie. We wtorek, 12 kwietnia marszałek województwa Olgierd Geblewicz spotkał się ze starostami, burmistrzami i wójtami, by podpisać pierwsze porozumienia oraz przedstawić aktualny stan prac.
Trasy te pozwolą na wyjechanie ze Szczecina i dojechanie nimi nad morze lub podróże na południe, by połączyć się z siecią tras niemieckich – wyjaśniała Wanda Nowotarska, pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej.
Mam nadzieję, że koncepcja w przyszłym roku wejdzie w etap budowy. Faza partnerstwa pozwoli nam przygotować pod względem formalnym, dokumentacyjnym i finansowym realizację tego ambitnego przedsięwzięcia – podkreślał na konferencji Olgierd Geblewicz, marszałek województwa. –Jako województwo zachodniopomorskie weźmiemy na siebie główny ciężar prowadzenia wszelkich procedur administracyjnych, a więc przygotowania dokumentacji. Realizacja tego planu nie będzie jednak możliwa bez dobrej współpracy z samorządowcami – dodał marszałek.
 
Kto jest zainteresowany
We wtorkowej konferencji wzięli udział przedstawiciele samorządów, leżących głównie na zachodnich szlakach – Trasie Pojeziernej oraz Trasie Myśla-Tywa-Odra- Zalew.
Konferencja odbyła się z udziałem burmistrza Barlinka Dariusza Zielińskiego, wójta Boleszkowic Jana Krzywickiego, wójt Bań Teresy Sadowskiej, burmistrza Cedyni Gabrieli Kotowicz, burmistrza Chojny Adama Fedorowicza, burmistrza Choszczna Roberta Adamczyka, burmistrza Dębna Piotra Downara, wójt Dobrej Teresy Dery, zastępcy burmistrza Goleniowa Tomasza Banacha, zastępcę burmistrza Gryfina Tomasza Milera, wójta  Kołbaskowa Małgorzaty Schwarz, burmistrza Morynia Józefa Piątka, burmistrza Myśliborza Piotra Sobolewskiego, burmistrza Pełczyc Mirosława Kluki, starosty Łobeskiego Pawła Marka, zastępcy prezydenta Stargardu Rafała Zająca, starosty Stargardzkiego Ireneusza Rogowskiego, burmistrza Stepnicy Andrzeja Wyganowskiego, burmistrz Suchania Stanisławy Bodnar, zastępcy prezydenta Miasta Szczecina Marcina Pawlickiego, burmistrza Trzcińska-Zdroju Zbigniewa Kitlasa, burmistrz Węgorzyna Moniki Kuźmińskiej oraz przewodniczącego grupy zarządzającej projektem Koncepcji sieci tras rowerowych Pomorza  Zachodniego Krzysztofa Barczyka.
 
Trasa Myśla-Tywa-Odra-Zalew
Jednym z ciekawszych odcinków, jakie mogą zostać zrealizowane w wyniku dofinansowania będzie budowa niemal 40 km drogi rowerowej na starym nasypie kolejowym pomiędzy mostem w Siekierkach a Trzcińskiem-Zdrojem.  Trasa stanowi alternatywę dla trasy wzdłuż Odry. Przebiega od Świnoujścia przez Międzyzdroje, a następnie wschodnią częścią Zalewu Szczecińskiego i Jeziora Dąbie. Łączy morze poprzez Wolin, Stepnicę i Lubczynę ze stolicą województwa. Następnie trasa biegnie ze Szczecina przez Gryfino, Banie, Trzcińsko-Zdrój i Dębno do granicy województwa w okolicy Kostrzyna nad Odrą. Pomiędzy Gryfinem a Trzcińskiem-Zdrojem trasa biegnie wzdłuż Doliny Tywy, głównie po nasypach zlikwidowanej kolei. Trasa ta łączy trasę nadmorską z trasą prowadzącą z okolic Cedyni do Szczecinka. Przebiega przez kompleksy leśne i tereny rolnicze o lekko pagórkowatym krajobrazie. Trasa przebiega przez Swobnicę gdzie znajduje się zamek Joannitów oraz Chwarszczany, słynne z komandorii Templariuszy.
 
Trasa Pojezierna
Ma dwie odnogi w zachodniej części województwa  jedną biegnącą od granicy z Niemcami przez Szczecin i  Stargard w kierunku Pojezierza Ińskiego,  drugą od granicy z Niemcami w okolicach Cedyni przez Myślibórz, Barlinek, Choszczno w kierunku Ińska, gdzie łączy się z odnogą „szczecińską”. Dalej trasa przebiega przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek do Szczecinka i w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim. Trasa łączy główne ośrodki miejskie (Szczecin, Stargard) z największym miastem leżącym przy wschodniej granicy województwa – Szczecinkiem oraz Parki Krajobrazowe (Cedyński, Barlinecko - Gorzowski, Iński i Drawski) oraz obszary o wysokich walorach krajobrazowych.
 
Realizacja koncepcji tras rowerowych finansowana będzie z trzech źródeł – środków unijnych (85%), samorządu województwa zachodniopomorskiego (7,5%) oraz gmin i powiatów przystępujących do projektu (7,5%).


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: neoliberałTreść komentarza: Najlepsze zasady są gdy wszyscy wygrywają, bo zyskują. Oczywiście jedni mniej, a drudzy więcej.Data dodania komentarza: 5.11.2024, 12:47Źródło komentarza: Kioski Ruchu znikają definitywnie. Koniec pewnej epokiAutor komentarza: brzytwa OckhamaTreść komentarza: Jak zwykle prawdziwe jest najprostsze wyjaśnienie. Jak coś wygląda na trolla, to z pewnością jest trollem.Data dodania komentarza: 5.11.2024, 12:46Źródło komentarza: Żałoba to nie tylko łzy, ale również wspomnienia i miłość, które pozostająAutor komentarza: undefined und...Treść komentarza: Mundurówka od kilku lat dostaje podwyżki kilka stówek, dostali dodatki . Mundurówka nigdy nie miała ta dobrze jak obecnie. Zarobki jakieś tragiczne nie były, dochodziły tez dodatki ale np hutnik czy górnik więcej. Szło się głównie ze względu przywilej emerytalny. Obecnie praktycznie obojetnie jaka to formacja mundurowa to już na starcie zarabia tyle a i nawet więcej co nauczyciel z ponad 20 letnim stażem najwyższym stopniem awansu a po kilku latach i tyle co górnik. Nie powinno być też takich przywilejów dla mundurówki bo kto to widział by wystarczyło tylko 25 lat a do niedawna jeszcze było jedynie 15 a teraz po 20-25 latach emeryturka ponad5- 6k na rękę(tyle ile inni po 40-45 latach przy podobnych zarobkach). Już nie mówiąc jaką mają najwyzsi stopniem+wysokie odprawy a i tak większość dalej dorabia.. Służby mundurowe nie płacą składek na emeryturę, różnica między brutto i netto wynosi w mundurówce ok 18% u osób pracujących i odkładających składki na ZUS ok. 30%. Dziś przeciętny emeryt mundurowy otrzymuje ponad 5,5 tys. zł. To o blisko 60 proc. więcej niż w powszechnym systemie emerytalnym. Świadczenia emerytalne są zawyżane poprzez podniesienie pensji przed przejściem na emeryturę żeby podstawa obliczenia emerytury była wyższa .Dziś przeciętny emeryt mundurowy otrzymuje ponad 5,5 tys. zł. To o blisko 60 proc. więcej niż w powszechnym systemie emerytalnym. Skok widać szczególnie w 2023 r., gdy przeciętna emerytura wzrosła o blisko 1 tys. zł miesięcznie. Rocznie MSWiA wypłaca mundurowym emerytom łącznie ponad 14 mld zł (w tym są również koszty 13 i 14). W poprzednich latach łączna kwota oscylowała wokół 10-12 mld zł. W 2023 r. taki statystyczny policyjny nowy emeryt miał 47 lat. W poprzednich latach zdarzało się nawet i 46 lat. W 2023 r. MSWiA wypłaciło świadczenia ponad 173 tys. policyjnym emerytom. . Natomiast wiek przechodzenia na niemiecką emeryturę mundurowych to ustawowe 60 lat. Do 55 na większości stanowisk to spokojnie powinni pracować. Przecież taki policjant, wojskowy czy strażak młody byczek emeryt ledwie po 40tce się lepiej trzyma od nie jednego hutnika pracującego w systemie brygadowym który w pracy w szczególnych warunkach musi pracować do 60 roku życia czy innego pracownika fizycznego, budowlańca którzy muszą pracować do 65 lat.Data dodania komentarza: 5.11.2024, 12:36Źródło komentarza: "Psia grypa" i akcja „Lucyna” się poszerzają w policjiAutor komentarza: czujnyTreść komentarza: Zgłaszam rosyjskiego trolla!Data dodania komentarza: 5.11.2024, 12:15Źródło komentarza: Najpierw nie było szczepionek, teraz nie ma chętnych. Covid-19 już niestraszny?
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama