Cały projekt zakłada powstanie ponad 1000 kilometrów powiązanych ze sobą tras, pozwalających na krótkie wycieczki i dłuższe wyprawy po najatrakcyjniejszych turystycznie zakątkach regionu.
Jaki jest cel
Chęć wspólnego udziału w tworzeniu sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego zgłosiło blisko 70 gmin i powiatów, deklarując swoje administracyjne i finansowe zaangażowanie. We wtorek, 12 kwietnia marszałek województwa Olgierd Geblewicz spotkał się ze starostami, burmistrzami i wójtami, by podpisać pierwsze porozumienia oraz przedstawić aktualny stan prac.
–Trasy te pozwolą na wyjechanie ze Szczecina i dojechanie nimi nad morze lub podróże na południe, by połączyć się z siecią tras niemieckich – wyjaśniała Wanda Nowotarska, pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej.
–Mam nadzieję, że koncepcja w przyszłym roku wejdzie w etap budowy. Faza partnerstwa pozwoli nam przygotować pod względem formalnym, dokumentacyjnym i finansowym realizację tego ambitnego przedsięwzięcia – podkreślał na konferencji Olgierd Geblewicz, marszałek województwa. –Jako województwo zachodniopomorskie weźmiemy na siebie główny ciężar prowadzenia wszelkich procedur administracyjnych, a więc przygotowania dokumentacji. Realizacja tego planu nie będzie jednak możliwa bez dobrej współpracy z samorządowcami – dodał marszałek.
Kto jest zainteresowany
We wtorkowej konferencji wzięli udział przedstawiciele samorządów, leżących głównie na zachodnich szlakach – Trasie Pojeziernej oraz Trasie Myśla-Tywa-Odra- Zalew.
Konferencja odbyła się z udziałem burmistrza Barlinka Dariusza Zielińskiego, wójta Boleszkowic Jana Krzywickiego, wójt Bań Teresy Sadowskiej, burmistrza Cedyni Gabrieli Kotowicz, burmistrza Chojny Adama Fedorowicza, burmistrza Choszczna Roberta Adamczyka, burmistrza Dębna Piotra Downara, wójt Dobrej Teresy Dery, zastępcy burmistrza Goleniowa Tomasza Banacha, zastępcę burmistrza Gryfina Tomasza Milera, wójta Kołbaskowa Małgorzaty Schwarz, burmistrza Morynia Józefa Piątka, burmistrza Myśliborza Piotra Sobolewskiego, burmistrza Pełczyc Mirosława Kluki, starosty Łobeskiego Pawła Marka, zastępcy prezydenta Stargardu Rafała Zająca, starosty Stargardzkiego Ireneusza Rogowskiego, burmistrza Stepnicy Andrzeja Wyganowskiego, burmistrz Suchania Stanisławy Bodnar, zastępcy prezydenta Miasta Szczecina Marcina Pawlickiego, burmistrza Trzcińska-Zdroju Zbigniewa Kitlasa, burmistrz Węgorzyna Moniki Kuźmińskiej oraz przewodniczącego grupy zarządzającej projektem Koncepcji sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego Krzysztofa Barczyka.
Trasa Myśla-Tywa-Odra-Zalew
Jednym z ciekawszych odcinków, jakie mogą zostać zrealizowane w wyniku dofinansowania będzie budowa niemal 40 km drogi rowerowej na starym nasypie kolejowym pomiędzy mostem w Siekierkach a Trzcińskiem-Zdrojem. Trasa stanowi alternatywę dla trasy wzdłuż Odry. Przebiega od Świnoujścia przez Międzyzdroje, a następnie wschodnią częścią Zalewu Szczecińskiego i Jeziora Dąbie. Łączy morze poprzez Wolin, Stepnicę i Lubczynę ze stolicą województwa. Następnie trasa biegnie ze Szczecina przez Gryfino, Banie, Trzcińsko-Zdrój i Dębno do granicy województwa w okolicy Kostrzyna nad Odrą. Pomiędzy Gryfinem a Trzcińskiem-Zdrojem trasa biegnie wzdłuż Doliny Tywy, głównie po nasypach zlikwidowanej kolei. Trasa ta łączy trasę nadmorską z trasą prowadzącą z okolic Cedyni do Szczecinka. Przebiega przez kompleksy leśne i tereny rolnicze o lekko pagórkowatym krajobrazie. Trasa przebiega przez Swobnicę gdzie znajduje się zamek Joannitów oraz Chwarszczany, słynne z komandorii Templariuszy.
Trasa Pojezierna
Ma dwie odnogi w zachodniej części województwa jedną biegnącą od granicy z Niemcami przez Szczecin i Stargard w kierunku Pojezierza Ińskiego, drugą od granicy z Niemcami w okolicach Cedyni przez Myślibórz, Barlinek, Choszczno w kierunku Ińska, gdzie łączy się z odnogą „szczecińską”. Dalej trasa przebiega przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek do Szczecinka i w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim. Trasa łączy główne ośrodki miejskie (Szczecin, Stargard) z największym miastem leżącym przy wschodniej granicy województwa – Szczecinkiem oraz Parki Krajobrazowe (Cedyński, Barlinecko - Gorzowski, Iński i Drawski) oraz obszary o wysokich walorach krajobrazowych.
Realizacja koncepcji tras rowerowych finansowana będzie z trzech źródeł – środków unijnych (85%), samorządu województwa zachodniopomorskiego (7,5%) oraz gmin i powiatów przystępujących do projektu (7,5%).
Napisz komentarz
Komentarze