Są samorządy, które postawiły w tym zakresie na nowoczesność, ale i skuteczność oraz bezpieczeństwo. Przykładowo Kraków wymieniając flotę autobusową chce pozbyć się smogu. Do 2025 r. jedna trzecia autobusów MPK ma być będzie napędzana elektrycznie, a pozostałe będą spełniały normę co najmniej Euro 6.
Kraków zaczął sprawdzać elektryczne pojazdy od Solarisa, BYD-a oraz Rampini.
Natomiast przedstawiciele firm Scania i Nobina, największego operatora transportu publicznego w Skandynawii, podejmują wspólne testy nie tylko elektrycznych, ale i autonomicznych autobusów, czyli sterowanych nie przez kierowcę, a przez komputer. Próby dokonywane są na regularnych liniach w rejonie Sztokholmu.
–Technologia rozwinęła się na tyle, że możemy podjąć praktyczne próby na drogach publicznych. Będzie to jeden z pierwszych programów testów autobusów autonomicznych tej wielkości w Europie. Projekt dostarczy wielu przydatnych danych przed uruchomieniem produkcji autobusów tego typu w pełnej skali – komentuje Karin Rådström, wiceprezes i dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Scania AB.
Próby będą prowadzone w dwóch etapach – pierwszy odbędzie się bez pasażerów. Zachowanie bezpieczeństwa ma ogromne znaczenie w projekcie, dlatego na pokładzie każdego autobusu będzie znajdował się kierowca nadzorujący jego pracę i służący wsparciem podróżnym.
– W Nobina jesteśmy mocno zaangażowani w działania, które jak uważamy, staną się ważną częścią transportu publicznego przyszłości. Testy pozwolą nam na zebranie doświadczeń w zakresie praktycznej, codziennej eksploatacji autobusów autonomicznych i zwiększenia liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego. Wymagania dotyczące autonomicznych autobusów nie różnią się od tych stawianych wobec innych operacji transportowych. Dotyczą przede wszystkim niezawodności, bezpieczeństwa i dostępności – mówi Henrik Dagnäs, dyrektor generalny Nobina Szwecja.
Dwa elektryczne autobusy Scania Citywide LF połączą szybko rozrastające się osiedla w Barkaby, znajdujące się ok. 20 km od centrum Sztokholmu.
Napisz komentarz
Komentarze