Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 17 listopada 2024 03:36
Reklama

Elektryczne autobusy sposobem na smog, a autonomiczne na niezawodność i bezpieczeństwo

Kto jedzie lub stoi w pobliżu autobusu ten sam przekonać się może o ilości i „zapachu” spalin. Dodatkowo po naszych drogach jeżdżą stare roczniki. Same gminy do wożenia dzieci i młodzieży „zatrudniają” często rzęchy dając zły przykład. Kultura jazdy kierowców też daje wiele do życzenia. Ale na to wszystko są sposoby.
Elektryczne autobusy sposobem na smog, a autonomiczne na niezawodność i bezpieczeństwo

Autor: Scania i Nobina

Są samorządy, które postawiły w tym zakresie na nowoczesność, ale i skuteczność oraz bezpieczeństwo. Przykładowo Kraków wymieniając flotę autobusową chce pozbyć się smogu. Do 2025 r. jedna trzecia autobusów MPK ma być będzie napędzana elektrycznie, a pozostałe będą spełniały normę co najmniej Euro 6.

Kraków zaczął sprawdzać elektryczne pojazdy od Solarisa, BYD-a oraz Rampini.

Natomiast przedstawiciele firm Scania i Nobina, największego operatora transportu publicznego w Skandynawii, podejmują wspólne testy nie tylko elektrycznych, ale i autonomicznych autobusów, czyli sterowanych nie przez kierowcę, a przez komputer. Próby dokonywane są na regularnych liniach w rejonie Sztokholmu.

–Technologia rozwinęła się na tyle, że możemy podjąć praktyczne próby na drogach publicznych. Będzie to jeden z pierwszych programów testów autobusów autonomicznych tej wielkości w Europie. Projekt dostarczy wielu przydatnych danych przed uruchomieniem produkcji autobusów tego typu w pełnej skali – komentuje Karin Rådström, wiceprezes i dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Scania AB.

Próby będą prowadzone w dwóch etapach – pierwszy odbędzie się bez pasażerów. Zachowanie bezpieczeństwa ma ogromne znaczenie w projekcie, dlatego na pokładzie każdego autobusu będzie znajdował się kierowca nadzorujący jego pracę i służący wsparciem podróżnym.

– W Nobina jesteśmy mocno zaangażowani w działania, które jak uważamy, staną się ważną częścią transportu publicznego przyszłości. Testy pozwolą nam na zebranie doświadczeń w zakresie praktycznej, codziennej eksploatacji autobusów autonomicznych i zwiększenia liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego. Wymagania dotyczące autonomicznych autobusów nie różnią się od tych stawianych wobec innych operacji transportowych. Dotyczą przede wszystkim niezawodności, bezpieczeństwa i dostępności – mówi Henrik Dagnäs, dyrektor generalny Nobina Szwecja.

Dwa elektryczne autobusy Scania Citywide LF połączą szybko rozrastające się osiedla w Barkaby, znajdujące się ok. 20 km od centrum Sztokholmu.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama