Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 7 listopada 2024 19:57
Reklama

Na sygnale do potrzebującego

Pędzą do nas na sygnale, by ratować życie. Walczą z czasem, a do tego te ciągłe emocje i niepewność. Trudno policzyć, jak wiele osób zawdzięcza im życie.
Na sygnale do potrzebującego

-Pomysł na zrobienie zdjęć i zestawienie ich z fotografiami sprzed lat pojawił się podczas przeglądania albumów z archiwalnymi zdjęciami pogotowia w regionie. Całość udało się zrealizować dzięki zaangażowaniu ratowników medycznych i dyspozytorów, którzy z zapałem zabrali się do realizacji zadania. Nie przeszkodził nam nawet deszcz, który zaczął padać tuż przed rozpoczęciem „sesji” J Cieszymy się, że pomysł tak spodobał się mieszkańcom i internautom. Niewykluczone, że przedstawimy jeszcze inne zdjęcia pogotowia, które posiadamy w archiwum, w końcu w tym roku WSPR świętuje swoje 70. urodziny - informuje Paulina Targaszewska, rzecznik prasowy WSPR w Szczecinie, która przedstawia krótką historię WSPR w pigułce.

Pogotowie Ratunkowe w Szczecinie powołane zostało 11 sierpnia 1949 roku i początkowo mieściło się w siedzibie Polskiego Czerwonego Krzyża przy al. Wojska Polskiego 63. 24-godzinne dyżury zabezpieczali lekarze medycyny i felczerzy. Zakres usług obejmował także działalność ambulatoryjną, stomatologię i wenerologię. Obszar działalności obejmował Szczecin i jego okolice.

Potrzeby Pogotowia Ratunkowego w zakresie transportu sanitarnego zabezpieczał oddzielny zakład – Wojewódzka Kolumna Transportu Sanitarnego. Pogotowie korzystało z samochodów oraz kierowców. Na początku lat 50., gdy WKTS powstawała, duża jej część mieściła się w Pogotowiu Ratunkowym przy al. Wojska Polskiego (obecnie znajduje się tu siedziba szczecińskiej filii WSPR). Karetki garażowały tam w byłych stajniach. Siedziba kierownictwa WKTS, warsztatów i pozostałego taboru samochodowego mieściła się przy ul. Mazowieckiej, gdzie do dziś znajduje się część administracyjna WSPR w Szczecinie.

W latach 50. wśród taboru WKTS były różne samochody, pojawiały się takie marki aut jak Skoda, Fiat, Chevrolet, Volvo czy Opel. W większości były to już bardzo wysłużone pojazdy. Mechanicy nierzadko musieli dokonywać cudów, aby auta były zawsze w pełni gotowości. W późniejszych latach rozwój polskiej motoryzacji spowodował, że chorych coraz częściej przewożono Warszawami, a od końca lat 60. Fiatami 135p.

Zgłoszenia dotyczące pacjentów, którym pomocy miało udzielić Pogotowie, trafiały do biura wezwań. W każdym powiecie w województwie znajdowało się co najmniej jedno biuro wezwań.

Z dniem 1 stycznia 1999 Wojewódzka Kolumna Transportu Sanitarnego oraz oddziały pomocy doraźnej byłego województwa szczecińskiego zostały włączone w struktury Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie. W następnych latach włączano kolejne powiaty wschodniej części województwa zachodniopomorskiego. Do czerwca 2000 r. w strukturach WSPR funkcjonował pierwszy utworzony w Polsce zespół śmigłowcowej służby ratunkowej (HEMS).

Na przestrzeni lat struktura zatrudnienia i funkcjonowania WSPR uległa wielu zmianom. Aktualnie zatrudnionych jest ok. 60 lekarzy, 850 ratowników medycznych i 50 dyspozytorów. Zamiast wielu biur wezwań funkcjonują dwie dyspozytornie – jedna w Kołobrzegu, druga w Szczecinie. Na terenie województwa działa 79 zespołów ratownictwa medycznego w 41 lokalizacjach. WSPR posiada blisko 140 pojazdów specjalistycznych wyposażonych w najnowocześniejszy sprzęt i aparaturę medyczną oraz środki łączności. Znaczną część taboru stanowią auta marki Mercedes Benz Sprinter.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama