Wprowadzenie opłaty produktowej czy nowe stawki opłat drogowych to tylko niektóre ze zmian jakie czekają w bieżącym roku przedsiębiorców eksportujących swoje towary do Niemiec. Jak sobie z tym wszystkim poradzić wskazywali eksperci, którzy przybliżyli niemieckie procedury, oraz pułapki czyhające na firmy działające na tamtejszym rynku. Rynku niezwykle atrakcyjnym dla Polskiej gospodarki.
- Wspieranie zachodniopomorskich przedsiębiorców w ekspansji zagranicznej, w zdobywaniu nowych rynków, to jedno z istotniejszych działań, które budują wzrost regionalnej gospodarki. Coraz rzadziej pomagamy tylko w stawianiu pierwszego kroku, coraz częściej skupiamy się na trendach, czy zmianach przepisów w krajach, które są popularnymi kierunkami eksportowymi. Niemcy, to bez wątpienia rynek trudny i wymagający, ale naszych firm tam nie brakuje. Tak samo nie może zabraknąć naszego wsparcia. – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Niemcy to dla naszego kraju największy partner handlowy. To również największa gospodarka w Unii Europejskiej. Tylko w 2017 r. polski eksport do Niemiec wyniósł 50,2 mld euro, a import sięgnął 41,8 mld euro. Co ciekawe, w ciągu ponad 20 ostatnich lat obroty handlowe z zachodnim sąsiadem wzrosły już ponad sześciokrotnie. Jest to także dominujący kierunek eksportu produktów z Pomorza Zachodniego na co z pewnością mają wpływ inwestycje takich firm z udziałem kapitału niemieckiego jak Drobimex, Zalando, Homanit, RASCH, HACON, Technologie Tworzyw Sztucznych czy ZINKPOWER. Spory wkład w ten wynik mają jednak i rodzimi przedsiębiorcy. Według analiz COIE , Niemcy szczególnie poszukują na Pomorzu Zachodnim mebli, drewna i artykułów z drewna (38% regionalnego eksportu trafia do Niemiec), maszyn i urządzeń elektrycznych (42% regionalnego eksportu trafia do Niemiec), a także tworzyw sztucznych, w przypadku których niemal połowa towarów eksportowanych z Pomorza Zachodniego jest wysyłana właśnie do naszego Zachodniego sąsiada. Całkowicie zdominowany przez rynek niemiecki jest eksport zboża z terenu województwa zachodniopomorskiego, gdyż dotyczy aż 97% całej sprzedaży w tej grupie towarowej.
Szczegóły tamtejszego rynku przybliżyli m.in. Marcin Kaczyński (Dyrektor Centrum Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej w Szczecinie), Tomasz Salomon – (Departamentu Handlu i Współpracy w Ministerstwie Rozwoju RP), Piotr Hinc (kancelaria podatkowa H&S Steuerberatungsgesellschaft mbH), Raphael Rojek (Berpol e.V. polish German Business Club) czy Artur Talarek (Deutsche Messe). Szczególnie interesująca okazała się prezentacja Marcina Ozgi z Google, który przedstawił jak za pomocą ogólnodostępnych narzędzi analitycznych przeprowadzić analizę ekspansji na rynek niemiecki konkretnych produktów. - Dla przedsiębiorców poszukujących możliwości ekspansji zagranicznej, jesteśmy jednym z lepszych adresów na Pomorzu Zachodnim. Takie szkolenia to tylko jedna z form wsparcia jaką oferujemy. Nie można zapominać o tym, że pomagamy tworzyć strategie eksportowe, budować kontakty handlowe, czy nawet organizujemy misje gospodarcze i wyjazdy na targi, a także ułatwiamy kontakt z władzami lokalnymi. – wyjaśniał Dyrektor COIiE Jacek Wójcikowski.
Organizatorami seminarium było COIE Województwa Zachodniopomorskiego a także Santander Bank Polska. To już kolejne takie spotkanie, przybliżające lokalnym przedsiębiorcom możliwości ekspansji zagranicznej.
Napisz komentarz
Komentarze