Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 11:49
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Dawny most kolejowy Siekierki – Neurüdnitz stanie się ścieżką pieszo-rowerową

Partnerzy projektu, czyli Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego oraz strona niemiecka Urząd Barnim-Oderbruch 24 stycznia 2019 r. podpisali umowę na realizację projektu. W wydarzeniu wzięli udział m.in. marszałek Olgierd Geblewicz i wicemarszałek Jarosław Rzepa. To będzie jedna z największych atrakcji zachodniopomorskich tras rowerowych, ale i całego polsko – niemieckiego pogranicza nastawionego na turystykę rowerową. Po wielu latach marzeń i starań, dawny most kolejowy Siekierki – Neurüdnitz w końcu stanie się ścieżką pieszo-rowerową.
Wjazd na most od strony polskiej 2016 r.

Autor: Fot. UMWZ

- Ten most autentycznie łączy i to nie tylko Polskę i Niemcy, Pomorze Zachodnie i Brandenburgię, ale i naszą ideę. Chcemy by nasi mieszkańcy mogli się odwiedzać i poznawać podróżując rowerem. Bardzo się cieszę, że w końcu udało się podpisać tą umowę. Było to możliwe dzięki wsparciu wszystkich tutaj obecnych. Most jest wciąż własnością PKP PLK, ale wojewoda wspiera nas w tym by został skomunalizowany. W przyszłości obiekt będzie utrzymywany przez burmistrza Cedyni, ale my w tym pomożemy - podkreślał Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Punkt obserwacji rzadkich gatunków ptaków, rozlewisk Odry, ale i prawdziwe wrota do rowerowych tras Pomorza Zachodniego lub przystanek na rowerowej drodze do Berlina czy wzdłuż Odry. Liczący 660 metrów most Siekierki - Neurüdnitz stanie się nie tylko ścieżką pieszo – rowerową, ale zostanie także wzbogacony o platformę widokową. Całkowita wartość projektu to 15,36 mln zł, z czego wartość inwestycji po stronie polskich wyniesie 7,38 mln zł. Inwestycja otrzymała 3,6 mln euro dofinansowanie z programu INTERREG Va.

- Inwestycję wykonujemy z poszanowaniem środowiska. Zbudowaliśmy platformy, którym Bubo Bubo się teraz przygląda, a na których na czas prac budowlanych będzie mógł zamieszkać. We wrześniu, z wymogów środowiskowych bedziemy mogli rozpocząć prace budowlane. Wierzę, że do tego czasu uda nam się wyłonić wykonawcę i rozpocząć inwestycję, która będzie w przyszłości dobrze służyć naszym mieszkańcom i wypoczywającym u nas turystom - wyjaśniał Jarosław Rzepa, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego.

Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urząd Gminy Barnim-Oderbruch wspólnie zmodernizują dwa, liczące 330 m odcinki mostu. Strona niemiecka zrealizuje swoją część w technologii, która umożliwi w przyszłości podniesienie przęsła dla celów transportu wodnego na Odrze, warunkiem jest oczywiście zawarcie w przyszłości odpowiednich porozumień na poziomie rządu Polski i Niemiec.

- Wpisujemy się w ten nurt przestrzeni dla kultury, społeczeństwa i gospodarki. Bierzcie i korzystajcie z unijnego Interregu, który gwarantuje 85% dofinansowania - mówił Bogusław Liberadzki, poseł do Parlamentu Europejskiego.

Partnerzy aktualnie przygotowują przetarg na realizację inwestycji. Jej rozpoczęcie powinno nastąpić pod koniec bieżącego roku, a zakończenie prac modernizacyjnych planowane jest na 2021 r. W trakcie prowadzenia prac zaplanowano działania ochrony czynnej dla sowy-puchacza poprzez zainstalowanie w promieniu 10 km od mostu sztucznych platform lęgowych. To wszystko na wypadek opuszczenia przez Bubo-Bubo obiektu na czas remontu.

- Nad tym projektem pracowaliśmy od 5 lat. Mamy piękne krajobrazy, wspaniałą naturę i dwie metropolie: Szczecin i Berlin. Nasi mieszkańcy uwielbiają aktywny wypoczynek. Ten most świetnie wpisze się w nasze trasy rowerowe, ale i umożliwi poznanie regionów -podkreśla Karsten Birkholz z Urzędu Gminy Barnim-Oderbruch.

- Bardzo się cieszę, jest to dla mnie projekt osobisty, wielokrotnie tamtędy spacerowałem. To projekt symbolizujący Europę i europejskie wartości. To szansa na zaktywizowanie lokalnego potencjału, okazja do lepszego poznania siebie nawzajem, do spotkań. A więc do zobaczenia na moście - dodawał Marco Büchel, deputowany Landtagu Brandenburgii.


Projekt zakłada również przeprowadzenie specjalnych warsztatów dla lokalnej społeczności, celem jak najlepszego wykorzystania potencjału turystycznego tej atrakcji. Powstanie także film reklamowy oraz zaplanowane zostaną spoty w mediach celem promocji mostu jako produktu turystycznego w regionie. Zmodernizowany obiekt będzie swoistą bramą do poznania tras rowerowych po obu stronach granicy. Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego w ramach Szlaku Pojezierzy Zachodnich zrealizował m.in. 36 km odcinek trasy rowerowej z Siekierek do Trzcińska-Zdroju, a w jej otwarciu wzięło udział blisko pół tysiąca rowerzystów. Okoliczne samorządy nie ukrywają, że to inwestycja, która ożywi lokalny potencjał turystyczny.

Zbudowany w 1892 r. most jest najdłuższym tego typu obiektem na Odrze. Ostatnie regularne pociągi przejechały po nim w 1945 r. Znajduje się w odległości 77 km od Szczecina oraz 66 km od Bramy Brandenburskiej w Berlinie. Ma znaczenie symboliczne zarówno w wymiarze historycznym, jaki i politycznym. Most był świadkiem tragicznych wydarzeń II wojny światowej i następstwem zimnej wojny. W 1945 został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie. Po wojnie na skutek ofensywnych planów strategicznych wojsk radzieckich został odbudowany, jednak do zamknięcia i likwidacji linii kolejowej w 1999 r. nie przejechał po nim żaden pociąg poza przejazdami służącymi dynamicznym testom obciążeniowym.

Dzisiaj jest symbolem wspólnej europejskiej historii, przyrody oraz pojednania Polski i Niemiec, a także inspiracją do współpracy polsko-niemieckiej dla obecnych i przyszłych pokoleń. Od roku 2004 r. po obu stronach Odry czynione były starania, aby obiekt przywrócić do życia.


Kostrzyneckie Rozlewisko CPK, filary mostu z roku 1892

Widok na Kostrzyneckie Rozlewisko Cedyński Park Krajobrazowy

Widok z polskiego brzegu Odry na niemieckie przęsła mostu odbudowane w 1954-55 r.

Widok z niemieckiego przęsła na główny nurt Odry, filar z 1892, w tle wzgórza morenowe po stronie polskiej CPK

Wjazd na most od strony polskiej 2016

Podpisanie umowy na dofinansowanie projektu w dn. 24 stycznia 2019 r.

Podpisanie umowy na dofinansowanie projektu w dn. 24 stycznia 2019 r.

Podpisanie umowy na dofinansowanie projektu w dn. 24 stycznia 2019 r.

Podpisanie umowy na dofinansowanie projektu w dn. 24 stycznia 2019 r.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama