Otwarto oferty cenowe w przetargu na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Łącznie wpłynęły 4 oferty na kwoty od 618,58 do 825,86 milionów złotych. Najniższą cenę zaoferowało konsorcjum firm Toto S.p.A Costruzioni Generali i ICM S.p.A z Włoch. Wszyscy oferenci zaoferowali czas realizacji skrócony do 48 miesięcy. Złożone w postępowaniu oferty będą sprawdzane, po to aby wybrać ofertę najkorzystniejszą. Jeżeli nie będzie odwołań od wyboru wykonawcy, to podpisania umowy na realizację tunelu możemy spodziewać się pod koniec tego roku. Tunel w Świnoujściu powinien powstać do końca 2021 roku.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacje zapewniają przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Stałe połączenie będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową). Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Napisz komentarz
Komentarze