Azbest jest szkodliwy i trzeba go sunąć. Od kilkunastu lat realizowany jest u nas w kraju “Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski”. Zgodnie z przepisami obowiązek usunięcia azbestu spoczywa na właścicielu budynku.
Dostali pieniądze na usuwanie azbestu
-Złożyliśmy wniosek do WFOŚiGW w Szczecinie o dofinansowanie zadania polegającego na usuwaniu azbestu. Całkowity koszt to 22 437 zł. Koszt ten w 100 procentach sfinansowany jest ze środków zewnętrznych – informuje Marzena Grzywińska, wójt Starego Czarnowa.
Aby gmina mogła się ubiegać o fundusze na działania związane z usunięciem materiałów zawierających azbest, musiała wcześniej dokonać inwentaryzacji.
Inwentaryzacja to warunek konieczny
Podstawowym obowiązkiem gminy w walce z azbestem jest m.in. inwentaryzacja na terenie gminy wszystkich wyrobów, w których zawarty jest azbest i przedłożenie takiego zestawienia wojewodzie. Taką inwentaryzację ma już za sobą gmina Banie. Obecnie Chojna przystępuje do wykonania aktualizacji Gminnej Ewidencji Usuwania Azbestu oraz Gminnego Programu Usuwania Azbestu. Taka inwentaryzacja powinna być przeprowadzona chociaż raz w roku. Często jednak mieszkańcy usuwają popularny niegdyś eternit na własną rękę. Zwykle nie zdają sobie sprawy ze szkodliwości azbestu.
Zadanie gminy realizowane różnie
-Zbieramy wnioski na usuniecie azbestu od mieszkańców gminy. Jak nazbieramy powyżej 20 tys. zł, to wtedy wystąpimy o dofinansowanie – informuje sekretarz Jerzy Zgoda. –Jak ktoś zdjął sobie eternit samowolnie, to jego sprawa.
Na ostatniej sesji sołtysi podawali przykład pani, która zdjęła eternit, zapakowała w folię i czekała na jego wywiezienie.
-Jeśli ktoś rozebrał samowolnie, to jego sprawa. To nielegalne- informował na sesji Jerzy Zgoda.
-Ludzie zdejmują i wywożą do lasu – dopowiedziała wójt Bań Teresa Sadowska.
Napisz komentarz
Komentarze