Inwestycja jest bardzo ważna dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście wpłynie bowiem na usprawnienie dostępu do portów z wykorzystaniem kolei. Projekt zakłada się też znaczący wzrost jakości oferowanych przez porty usług oraz podniesienie konkurencyjności zespołu portowego Szczecin – Świnoujściu na rynku usług morskich.
Celem projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” jest przede wszystkim likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu dowozu i odwozu ładunków w relacji z portami. Chodzi też o zapewnienie jak najwyższej punktualności realizowanych kolejowych połączeń towarowych.
Projekt swoim zakresem obejmuje w Szczecinie budowę wiaduktu nad ulicą Gdańską, przebudowę mostu kolejowego nad rzeką Parnicą, elektryfikację dojazdu do Parku Wrocławskiego (czyli kolejowe zaplecze portu, a konkretnie skrócenie czasu przejazdu pociągu nawet o 2 godz.), modernizację układu kolejowego w rejonie Parku Wrocławskiego (tory, urządzenia sterowania ruchem) i terminalu kontenerowego w sposób umożliwiający bezpośredni wjazd i wyjazd trakcją elektryczną oraz modernizację torów kolejowych pomiędzy stacją Szczecin Port Centralny a nabrzeżami w rejonie przeładunków masowych w porcie w Szczecinie (SpA, SpB i SpC).
Z kolei w Świnoujściu dobudowany zostanie drugi tor na odcinku ok. 1,5 km między stacjami Świnoujście SiA - Świnoujście SiB w celu zwiększenia zdolności przepustowej między stacją osobową i towarową oraz poprawy stanu infrastruktury kolejowej w rejonie stacji towarowej Świnoujście SIB (m.in. modernizacja układu torowego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym) w celu skrócenia czasu obsługi wagonów kolejowych, a także budowę torów zdawczo-odbiorczych na terenie terminalu promowego. To ważna informacja dla podróżujących nad morze. Dobudowany zostanie bowiem drugi tor wiodący z Przytoru do stacji Świnoujście. Oznacza to, że skończy się czekanie na spóźnione pociągi z kraju i jednocześnie opóźnienia w odjazdach pociągów już na starcie w Świnoujściu.
Głównym beneficjentem projektu jest PKP PLK S.A. Jest on realizowany wspólnie z ZMPSiŚ SA. Szacunkowy koszt inwestycji przekracza 655 mln złotych, udział ZMPSiŚ S.A. to blisko 34 mln zł. Termin realizacji 2018-2020. Zakładane dofinansowanie UE 85 procent.
Napisz komentarz
Komentarze