Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 28 grudnia 2024 03:24
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Polacy prawdziwymi amatorami ziemniaków?

Ziemniaki czy kartofle? Zdecydowanej większości Polaków bliższe jest pojęcie ziemniaka. Niezależnie jednak od stosowanej nomenklatury, sympatię do tych warzyw deklaruje ponad 80% ankietowanych, którzy doceniają ich walory smakowe i kulinarne. Co ciekawe, okazuje się, że jesteśmy prawdziwymi amatorami ziemniaków – aż 82% respondentów twierdzi, że nie byłoby w stanie całkowicie z nich zrezygnować.

Ziemniak – produkt, z którym przez lata Polska była kojarzona, a o którym niesłusznie dzisiaj zapominamy i z wielu powodów wykluczamy z codziennej diety. Jednak, jak wynika z badania przeprowadzonego w ramach kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, warzywa
te lubi aż ponad 80% ankietowanych. W największym stopniu są one doceniane za smak (67%), szerokie zastosowanie w kuchni (51%), domowy charakter, jaki nadają potrawom (43%), oraz pożywność (40%).

Ziemniaki czy kartofle?

Zdecydowana większość ankietowanych najczęściej używa nazwy „ziemniaki”, niespełna 12% posługuje się pojęciem „kartofle”, 11% stosuje te określenia zamiennie, a jedynie ok. 2% społeczeństwa nazywa je „pyrami” lub „pyrkami”. Najwięcej sympatyków „ziemniaków” można spotkać w woj. świętokrzyskim – 100%, woj. zachodnio-pomorskim (91%) oraz woj. małopolskim (87%). Termin „kartofle” najczęściej usłyszymy w woj. lubuskim (22%) i lubelskim (21%) oraz na wsi (12%). Odsetek respondentów używających nazwy „kartofle” był także wyższy w grupie mężczyzn (w porównaniu
do kobiet), oraz wzrastał wraz z wiekiem badanych .

Ziemniaki niegdyś doceniane jedynie za lecznice właściwości i element dekoracyjny, już w XIX wieku zyskały miano naszej rodzimej specjalności i stały się symbolem nowoczesności. Aktualnie Polska znajduje się w czołówce największych europejskich producentów ziemniaków. W naszej kampanii chcemy zachęcić Polaków do odkrywania potencjału kulinarnego tych lokalnych produktów oraz pokazać je w niestandardowej odsłonie. Odwołamy się do tradycji spożywania ziemniaków w Polsce
 i ich walorów odżywczych oraz smakowych, prezentując ciekawe pomysły na ich przygotowanie. Jednym słowem – pokażemy, że bez względu na to, czy wolisz ziemniaki, kartofle, pyry czy grule, warto je smakować i jeść –
mówi Marian Sikora, Prezes Polskiego Związku Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych.

Przyjaźń na zawsze

Osoby, które decydują się przejść na dietę często w pierwszej kolejności eliminują ziemniaki
z jadłospisu. Niesłusznie, gdyż jak donoszą dietetycy są one niskokaloryczne, a także dzięki łatwo przyswajalnej skrobi, dają uczucie sytości na długo. Interesujący jest jednak fakt, że Polacy – na pytanie: „Czy mógłby Pan/Pani całkowicie zrezygnować z ziemniaków?” – w znakomitej większości (81%) odpowiadali „raczej nie” i „zdecydowanie nie”. Najczęściej osobami deklarującymi możliwość wyeliminowania ich z jadłospisu byli mieszkańcy dużych miast, osoby w wieku 25-39 lat oraz
te z wyższym wykształceniem.

 

Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz” sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Polski Związek Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych.

Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej oraz na profilu na Facebooku: www.ziemniakiczykartofle.pl

www.facebook.com/ziemniakiczykartofle

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama