-Szczególnie narażeni na działania korupcyjne są pracownicy urzędu wykonujący czynności bezpośrednio związane z prowadzeniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych, postępowań o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, postępowań o wydanie decyzji środowiskowych, sprzedaż nieruchomości w tym gruntów, wydawaniem pozwoleń na sprzedaż alkoholu – uważa wójt Widuchowej Anna Kusy-Kłos. W związku z tym w lipcu 2016 r. wójt wydała zarządzenie wprowadzające politykę antykorupcyjną w Urzędzie Gminy Widuchowa i zobowiązała wszystkich pracowników do stosowania tych wytycznych w codziennej pracy.
Polityka antykorupcyjna w Urzędzie Gminy Widuchowa ma być realizowana m.in. poprzez zapewnienie jawności i stosowanie przejrzystych procedur postępowania oraz:
-zakaz łączenia zatrudnienia w Urzędzie Gminy Widuchowa ze sprawowaniem mandatu radnego gminy Widuchowa;
-wyłączenie od udziału w sprawie pracownika w sytuacjach mogących budzić wątpliwości, co do jego bezstronności (np. gdy jest stroną postępowania pracownik albo jego małżonek bądź krewny do drugiego stopnia)
-małżonkowie lub osoby pozostające ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia, opieki lub kurateli nie mogą być zatrudnieni w Urzędzie Gminy Widuchowa, jeżeli powstałby między tymi osobami stosunek bezpośredniej podległości,
-zakaz wykonywania zajęć dodatkowych przez pracowników samorządowych, pozostających w sprzeczności lub związanych z ich obowiązkami służbowymi wywołującymi uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność,
-zakaz prowadzenia przez wójta, zastępcę wójta, skarbnika, sekretarza, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz inne osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu wójta działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi,
-pracownikom wolno spotykać się z interesantami wyłącznie w godzinach pracy Urzędu oraz w pomieszczeniach Urzędu lub jeżeli zachodzi taka konieczność, w innych miejscach i terminach związanych z postępowaniem za zgodą przełożonego,
-pracownicy powinni unikać sytuacji wymagających pozostawienia interesanta samego w pomieszczeniach,
-rozmowach ze stroną postępowania lub świadkami powinno uczestniczyć co najmniej dwóch pracowników urzędu.
-pracownik urzędu nie może przyjmować prezentów lub innych korzyści majątkowych mogących podważyć zaufanie co do jego bezstronności przy podejmowaniu decyzji,
-fakt proponowania prezentu lub innej korzyści należy niezwłocznie zgłosić pisemnie bezpośredniemu przełożonemu.
Napisz komentarz
Komentarze