Dała przykład gmina Banie jak się to robi i wykorzystała nasyp kolejowy z Gryfina do Pyrzyc o długości 16 km na ścieżkę rowerową. Stary kolejowy szlak do Pyrzyc nie funkcjonuje już od ponad 20 lat. Na budowę drogi dla rowerów jest idealny, ponieważ nie ma stromych podjazdów, przebiega z reguły przez malownicze rejony. Z takiego kolejowego szlaku wystarczy wyjąć podkłady i wylać asfalt. W Europie to sprawdzony patent. Kolejna linia kolejowa z Pyrzyc do Berlina już dawno została zamieniona na ścieżkę rowerową, ale tylko po niemieckiej stronie.
Jedna szansa przespana
Szansę na budowę wspólnej ścieżki przespało wiele gmin naszego powiatu. Pięć lat temu powstał polsko-niemiecki pomysł dedykowany gminom położonym przy granicy Polski i Niemiec. Projekt zyskał dofinansowanie z funduszy unijnych w 2010 r. Gminy po obu stronach Odry dostały wówczas 4,5 miliona euro dotacji na projekty warte 5,3 mln. Chętni do budowy dróg rowerowych musieli tylko zapewnić 15-procentowy wkład własny. Z pomysłu skorzystała tylko gmina Banie i częściowo Trzcińsko-Zdrój oraz Chojna. Projekt nazywał się Infrastruktura łącząca dla polskich i niemieckich gmin i miast Mark Landin, Brüssow, Carmzow-Wallmow, Schenkenberg, Schönfeld, Mescherin, Angermünde, Schwedt n. Odrą, Banie, Cedynia, Chojna, Gryfino, Kołbaskowo, Stare Czarnowo i Trzcińsko-Zdrój. Celem było intensywniejsze powiązanie wewnętrzne regionu poprzez rozszerzenie i udoskonalenie ofert turystycznych oraz umożliwienie dotarcia do wspólnych dla regionu miejsc aktywności i wypoczynku po obu stronach granicy.
Banie i Trzcińsko dały radę
W zeszłym roku opisywaliśmy oddanie szlaku rowerowego w gminie Banie. Droga rowerowa ma długość 15,8 kilometra i została poprowadzona w miejscu dawnej linii kolejowej ze Swobnicy przez Baniewice, Banie, Lubanowo i Sosnowo aż do granicy z gminą Gryfino. Z projektu skorzystała także gmina Trzcińsko Zdrój. Rok temu oddano za 400 tys. zł ścieżkę, jednak nieprowadzącą po linii kolejowej, wiodącą do Strzeszowa. Trasa nie jest długa, bo ma 1150 m, ale przebiega przez malowniczy teren i prowadzi do perełki gminy Trzcińsko-Zdrój – Jeziora Strzeszowskiego. Ścieżkę pieszo-rowerową wokół murów oddała także w zeszłym roku Chojna.
Stare Czarnowo się wycofało
Swoją część na nasypie kolejowym miała realizować gmina Stare Czarnowo. Dostała już nawet pieniądze - około 820 tysięcy złotych. Chciała zrealizować budowę ścieżki na terenie, po którym przebiega część linii kolejowej i oplata od południa Puszczę Bukową, prowadząc w stronę Gryfina. Po przetargu okazało się, że wykonawca chce 1,4 mln zł. Władze gminy Stare Czarnowo zrezygnowały, argumentując to tym, że Gryfino nie realizuje swojej części. Ścieżka kończyłaby się w polu, na granicy gmin.
Gryfino ma dopiero co plan
W ramach projektu, gdzie gminy Banie czy Trzcińsko-Zdrój pobudowały ścieżki rowerowe, gmina Gryfino zrobiła plan. Zakłada on budowę 29-kilometrowego szlaku na terenie swojej gminy. Droga rowerowa do dziś nie powstała. Przetarg na wykonanie projektu budowlano-wykonawczego rozstrzygnięto w lipcu br. Teraz w nowym konkursie pojawia się szansa na połączenie dróg rowerowych z Gryfina do Swobnicy czy do gminy Stare Czarnowo. Dodajmy, że Gryfino jest dobrze połączone ze ścieżkami po stronie niemieckiej. Do tzw. autostrady rowerowej mającej ponad 500 km długości Odra-Nysa prowadzi przez Międzyodrze 4-kilomtrowy odcinek. W samym Gryfinie jest kilka „wyrwanych z kontekstu” ścieżek np. do Wirowa, podwójna (po obu stronach drogi) na ul. Jana Pawła II czy ostatnio oddana na nabrzeżu.
Kolejna realna szansa
Uchwałę w sprawie aktualizacji Indykatywnego harmonogramu konkursów na 2013 rok w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 Zarząd Województwa podjął 31 lipca 2013 r. Zaktualizowany indykatywny harmonogram konkursów na 2013 r. zakłada m.in. ogłoszenie we wrześniu 2013 r. naboru wniosków o dofinansowanie w ramach działania 4.1 Energia odnawialna i zarządzanie energią.
Nabór w trybie konkursowym dla działania 4.1 skierowany będzie do podmiotów publicznych, tj.:
‒ jednostek samorządu terytorialnego, ich związków i stowarzyszeń,
‒ jednostek organizacyjnych JST posiadających osobowość prawną,
‒ przedsiębiorstw komunalnych.
Maksymalna wartość dofinansowania z RPO WZ dla projektu w ramach działania 4.1 to kwota do 2 mln złotych. Został też zakreślony poziom dofinansowania w podziale na projekty nieobjęte pomocą publiczną i te realizowane z pomocą de minimis.
Napisz komentarz
Komentarze