Podczas szkoleń wykorzystano liczne pomoce dydaktyczne:
1) plansze poglądowe oraz puzzle do omawiania podstawowych zasad postępowania z obcymi psami oraz obowiązki osób posiadających domowe zwierzęta,
2) fotografie psów uznawanych za agresywne,
3) plakaty „Pokaż klasę! Posprzątaj po swoim pupilku”,
4) broszury informacyjne o tematyce: „Mój przyjaciel pies”,
5) broszury informacyjne o placówce Straży Granicznej,
6) kolorowankę o placówce Straży Granicznej,
7) woreczki dla zwierząt „Pucek”,
8) numery alarmowe.
Zajęcia profilaktyczne przeprowadzono w ubiegłą środę i czwartek. Podobne będą w placówkach oświatowych (szkoły, przedszkola) na terenie miasta i gminy Gryfino do końca marca 2013.
Wszystkie zajęcia zostały podzielone na dwie części. Pierwsza miała charakter miniwykładów, podczas których wykorzystano plansze poglądowe oraz puzzle przy omawianiu podstawowych zasad postępowania w kontaktach z obcymi psami oraz obowiązków osób posiadających zwierzęta domowe. Uczniom przedstawiono fotografie psów uznawanych za agresywne oraz zapoznano dzieci z psem służbowym Straży Granicznej o imieniu Celnik.
W dalszych częściach spotkań uczniów zachęcano do dyskusji na temat niebezpieczeństw dla życia i zdrowia dzieci. Omówiono zagrożenia, jakie mogą wystąpić podczas kontaktów ze zwierzętami. Ostrzeżono, co może być prowokacją do ataku psa:
- drażnienie psa,
- zabieranie mu jedzenia,
- zabieranie mu zabawek,
- szarpanie się z nim.
Przestrzegano, co jest częstą przyczyna ataków:
- niewłaściwy sposób, w jaki pies został wychowany,
-brak odpowiedniej opieki,
- miał złe doświadczenia w kontaktach z ludźmi (był bity, więziony, głodzony).
Druga część zajęć miała charakter praktyczny. Dzieci zobaczyły jak należy chronić się przed zębami czworonoga. Gdy zaatakuje pies najważniejsze jest to, aby:
- zachować spokój;
- nie szarpać się z psem, bo pies chcąc ciebie zatrzymać, zaciśnie szczęki jeszcze mocniej;
- nie uciekać, gdyż pies posiada swoisty instynkt pościgu i złapania ofiary;
- nie patrzeć mu prosto w oczy;
- nie wykonywać gwałtownych ruchów.
Omówiono obronę przed atakiem psa: pozycje drzewka oraz postawę żółwia. Zaletą tej pozycji jest wyeliminowanie niebezpieczeństwa utraty równowagi, szczególnie istotne staje się to w sytuacji ataku na dziecko. Pozycja „żółwia” zapewnia maksimum bezpieczeństwa, gdyż pozwala na osłonięcie znacznej powierzchni ciała: twarzy, szyi, brzucha, nóg (każdy uczeń wspólnie z prowadzącym przećwiczył tę postawę).
Zajęcia miały na celu:
- uświadomienie dzieci jak należy traktować domowe zwierzęta,
- przedstawienie uczniom ich obowiązków wynikających z posiadania własnego psa bądź kota,
- zwrócenie uwagi dzieci na niebezpieczeństwa wynikające ze złego zachowania się w przypadku spotkania obcego psa,
- pierwsza reakcja w przypadku ataku ze strony obcego psa,
- utrwalenie zdobytej wiedzy poprzez ćwiczenia praktyczne przeprowadzane przy pomocy funkcjonariusza Straży Granicznej i psa Celnika.
Na koniec spotkań przeprowadzono konkurs ze znajomości telefonów do służb mundurowych pracujących w naszym mieście. Na zakończenie zajęć po zaprezentowaniu tematu uczniowie otrzymali lizaki, broszury informacyjne o tematyce: „Mój przyjaciel pies”, broszury „Placówka Straży Granicznej”, kolorowanki „Straż Graniczna” oraz woreczki higieniczne dla zwierząt w ramach akcji „sprzątamy po swoim pupilu”.
Napisz komentarz
Komentarze