W ostatni piątek, 15 lutego marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz rozmawiał z prezesem PKP Polskich Linii Kolejowych Remigiuszem Paszkiewiczem o porcie, inwestycjach i liniach kolejowych w regionie. I to właśnie prezes Paszkiewicz potwierdził modernizację odrzańskiej linii kolejowej już do 2015 r.!
Dowód pierwszy – marszałek potwierdza
-Z uznaniem odnotowałem też wiadomość, że Polskie Linie Kolejowe, nie czekając na nową perspektywę unijną, podjęły się modernizacji „nadodrzanki” i co więcej - planują ją zakończyć do roku 2015. W efekcie prędkość docelowa pociągów ma osiągnąć pułap 120 km/h. Wielokrotnie wcześniej podkreślałem, że zmodernizowanie linii nr 273 („nadodrzanki”) stanowiącej fragment ciągu C-E-59, jest bezwzględnie konieczne, gdyż ma ona kapitalne znaczenie dla usprawnienia połączeń pasażerskich z Zieloną Górą i Wrocławiem oraz dla poprawy warunków tranzytu towarowego ze Skandynawii na południe Europy - mówi Olgierd Geblewicz.
Wiceminister mówi już o pieniądzach - dowód nr 2
Niedawno Andrzej Massel, wiceminister transportu w wywiadzie dla ostatniego wydania branżowego pisma „Rynek Kolejowy” udzielił wywiadu, w którym zadeklarował, że linia kolejowa wzdłuż Odry zostanie zmodernizowana dzięki nowym funduszom europejskim na lata 2014-2020.
-Chyba każdy widzący obecną sieć kolejową Polski jest sobie w stanie wyobrazić, gdzie są największe potrzeby. Jedną linię mogę podać – Magistralę Nadodrzańską. Jest to oczywisty projekt, gdyż linia ta wchodzi w skład sieci transeuropejskiej, stanowi połączenie z portami morskimi, a do tego znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Jest to potrzebna inwestycja – powiedział Andrzej Massel w wywiadzie.
Obecnie trasa jest modernizowana (informowaliśmy wcześniej) na krótkim odcinku z Chojny do Godkowa.
CETS Route 65 – reaktywacja?
Informacja jest zaskakująca, bo modernizacja miałaby nastąpić do 2015 r., a jeszcze niedawno nie było na nią widoków. Ostatnimi laty zamarł projekt CETS Route 65, czyli Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego biegnącego wzdłuż trasy E-65 ze szwedzkiej Skanii przez Świnoujście, Szczecin na południe Polski i dalej przez Czechy, Słowację, Chorwację do Grecji.
Czy Bruksela powróci do tego pomysłu?
Nie będzie likwidacji linii
Wróćmy jeszcze do piątkowego spotkania u marszałka Geblewicza w Szczecinie. Prezes Paszkiewicz zapewnił marszałka, że PKP PLK nie przewidują w województwie zachodniopomorskim likwidowania linii kolejowych. Marszałkowi Geblewiczowi towarzyszyli: wicemarszałek województwa Wojciech Drożdż, dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Jadwiga Rajkiewicz oraz kierownik Biura Regionalnego Transportu Pasażerskiego WIiT UMWZ Daniel Paszun. W skład delegacji PKP PLK, oprócz prezesa Remigiusza Paszkiewicza, wchodzili: dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w Szczecinie Józef Matuszczak, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie Zbigniew Zarychta oraz Anna Piusińska, dyrektor projektu.
Napisz komentarz
Komentarze