Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 03:10
Reklama dotacje rpo
Reklama

Szansa na modernizację Nadodrzanki

Niemożliwe stało się niemal nagle realne. Odrzańska linia kolejowa ma szansę na stosunkowo szybką modernizację! Powstał projekt modernizacji linii przechodzącej ze Szczecina przez Gryfino, Chojnę, Mieszkowice i dalej na południe do Zielonej Góry i Wrocławia. Mamy na to 2 dowody.
W ostatni piątek, 15 lutego marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz rozmawiał z prezesem PKP Polskich Linii Kolejowych Remigiuszem Paszkiewiczem o porcie, inwestycjach i liniach kolejowych w regionie. I to właśnie prezes Paszkiewicz potwierdził modernizację odrzańskiej linii kolejowej już do 2015 r.!
 
Dowód pierwszy – marszałek potwierdza
-Z uznaniem odnotowałem też wiadomość, że Polskie Linie Kolejowe, nie czekając na nową perspektywę unijną, podjęły się modernizacji „nadodrzanki” i co więcej - planują ją zakończyć do roku 2015. W efekcie prędkość docelowa pociągów ma osiągnąć pułap 120 km/h. Wielokrotnie wcześniej podkreślałem, że zmodernizowanie linii nr 273 („nadodrzanki”) stanowiącej fragment ciągu C-E-59, jest bezwzględnie konieczne, gdyż ma ona kapitalne znaczenie dla usprawnienia połączeń pasażerskich z Zieloną Górą i Wrocławiem oraz dla poprawy warunków tranzytu towarowego ze Skandynawii na południe Europy - mówi Olgierd Geblewicz.
 
Wiceminister mówi już o pieniądzach -  dowód nr 2
Niedawno Andrzej Massel, wiceminister transportu w wywiadzie dla ostatniego wydania branżowego pisma „Rynek Kolejowy” udzielił wywiadu, w którym zadeklarował, że linia kolejowa wzdłuż Odry zostanie zmodernizowana dzięki nowym funduszom europejskim na lata 2014-2020.
-Chyba każdy widzący obecną sieć kolejową Polski jest sobie w stanie wyobrazić, gdzie są największe potrzeby. Jedną linię mogę podać – Magistralę Nadodrzańską. Jest to oczywisty projekt, gdyż linia ta wchodzi w skład sieci transeuropejskiej, stanowi połączenie z portami morskimi, a do tego znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Jest to potrzebna inwestycja – powiedział Andrzej Massel w wywiadzie.
Obecnie trasa jest modernizowana (informowaliśmy wcześniej) na krótkim odcinku z Chojny do Godkowa.
 
CETS Route 65 – reaktywacja?
Informacja jest zaskakująca, bo modernizacja miałaby nastąpić do 2015 r., a jeszcze niedawno nie było na nią widoków. Ostatnimi laty zamarł projekt CETS Route 65, czyli Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego biegnącego wzdłuż trasy E-65 ze szwedzkiej Skanii przez Świnoujście, Szczecin na południe Polski i dalej przez Czechy, Słowację, Chorwację do Grecji.
Czy Bruksela powróci do tego pomysłu?
 
Nie będzie likwidacji linii
Wróćmy jeszcze do piątkowego spotkania u marszałka Geblewicza w Szczecinie. Prezes Paszkiewicz zapewnił marszałka, że PKP PLK nie przewidują w województwie zachodniopomorskim likwidowania linii kolejowych. Marszałkowi Geblewiczowi towarzyszyli: wicemarszałek województwa Wojciech Drożdż, dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Jadwiga Rajkiewicz oraz kierownik Biura Regionalnego Transportu Pasażerskiego WIiT UMWZ Daniel Paszun. W skład delegacji PKP PLK, oprócz prezesa Remigiusza Paszkiewicza, wchodzili: dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w Szczecinie Józef Matuszczak, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie Zbigniew Zarychta oraz Anna Piusińska, dyrektor projektu.
 

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama