Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 7 listopada 2024 07:36
Reklama

Sołtys żąda zmiany uchwały dotyczącej... sołtysów

-My sołtysi, którzy z różnych przyczyn nie możemy być na sesji lub np. zapomnieliśmy podpisać listy obecności mamy potrącaną dietę. Uchwała, która regulowała te sprawy jest niezgodna z ustawą zasadniczą i przepisami dodatkowymi – twierdzi Tadeusz Feller, sołtys Gardna.
Według sołtysa Tadeusza Fellera sprawa ma aspekt moralny i prawny. Jego zdaniem nie można uzależniać diety od obecności na sesjach, ponieważ przymusza to sołtysa do uczestnictwa w obradach. Cytuje dokumenty, z których wynika, że sołtysowi - za wyjątkiem prawa do głosowania - przysługują takie same prawa jak radnym. W  związku z tym powinien otrzymywać obowiązkowe zaproszenie na sesję, przekazanie porządku obrad i projektów uchwał. A tych procedur przed gryfińskimi sesjami Rady Miejskiej nie ma.
 
Na ostatniej sesji z upoważnienia sołtysów odczytał następujące oświadczenie:
W oparciu o art. 37a Ustawy o Samorządzie Gminnym oraz wyroku WSA we Wrocławiu z dn. 09 marca 2010r. sygn. akt III SA/Wr 857/09, wnoszę o:
uchylenie 
 
1/ - UCHWAŁY NR XVII/160/07 RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE z dnia 21 grudnia 2007 r. w sprawie ustalania wysokości i zasad otrzymywania diet przez przewodniczących  organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy – sołtysów.
W części:
§1.   Ustala się miesięczną zryczałtowaną dietę dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy – sołtysów, obejmującą wykonywanie obowiązków sołtysa, udział  w sesjach rady, koszty podróży służbowych…
- wykreślić udział  w sesjach rady.
i dalej;
- wykreślić zdanie „Sołtysowi pełniącemu mandat radnego Rady Miejskiej przysługuje dieta, o której mowa w ust.1  w wysokości 50 %”.
i dalej;
- wykreślić  zdanie „Miesięczna dieta ulega zmniejszeniu o 50% w przypadku nieobecności sołtysa  na sesji rady”.
  
§ 2.
- wykreślić  „Podstawą dokonywania wypłaty diety sołtysowi jest obecność na sesji Rady Miejskiej, potwierdzona jego własnoręcznym podpisem na liście obecności”.
 
2/ -  UCHWAŁY NR XXIV/236/08 RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE z dnia 10 kwietnia 2008 r . będącej konsekwencją uchwały 160/07
 
Uzasadnienie.
 
Rada Miejska w Gryfinie procedując uchwałę NR XVII/160/07 z dnia 21 grudnia 2007, przyjęła błędną interpretację U. S.G, uzasadniając  artykułem 37b, zapominając o art. 37a. który mówi;  cyt. „Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu. Przewodniczący rady gminy jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji rady gminy”.
 
Tak więc, zacytowane przepisy w uchwale  gminy w sposób nieuprawniony modyfikują ustawę, która jest aktem prawa wyższego rzędu niż prawo miejscowe. Rada gminy powinna więc prawo bezwzględnie poprawić.
Z przepisu art. 37a. nie wynika, że sołtys ma obowiązek uczestniczyć w sesji. Wynika, że ma prawo w niej uczestniczyć, a to nie to samo co obowiązkowy udział. Tak samo orzekają sądy administracyjne, podkreślając, że Sołtysowi za wyjątkiem prawa do głosowania, przysługują takie same prawa jak radnym. (Obowiązkowe zaproszenie na sesję, przekazanie porządku obrad, projekty uchwał).
 
Notabene, ze względu na to, że sołtys ma prawo ale nie obowiązek uczestniczyć w sesji, uchwały rad gmin, stanowiące, że sołtysom w ich gminie należą się diety „za udział w sesji rady gminy” są nieuprawnione i wadliwe. Diety te w żadnym razie nie powinny być uwarunkowane od uczestnictwa w sesji, gdyż oznaczałoby to zmuszanie sołtysa do tego udziału, co byłoby sprzeczne z ustawą.
 
Statuty sołectw gminy Gryfino w §14. 1pkt 1 są zgodnie z U.S.G. lecz sprzeczne z wnioskowaną o częściowe uchylenie uchwałą Rady Miasta.
 
Konsekwencją (wg nas), błędnej interpretacji prawa jest uchwała NR XXIV/236/08 RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE z dnia 10 kwietnia 2008 r., która powinna być uchylona w całości.
 
Zgodnie z art. 61 ust. 2 Konstytucji RP wstęp na posiedzenia rady gminy ma każdy zainteresowany. Dlatego też przepisy statutów wskazujące wyłącznie na możliwość udziału w pracach rady gminy przez sołtysa w formie wstępu na sesję rady gminy wydają się zbędne. Możliwość udziału sołtysa w pracach rady gminy nie może zostać uregulowana w statucie jako obowiązek. Regulacje takie są niezgodne z prawem. WSA we Wrocławiu wyrokiem z dnia 9 marca 2010 r. (sygn. akt III SA/Wr 857/09) uchylił przepisy obligujące sołtysa do udziału w sesjach rady.
 
Ustawodawca w przepisie art. 37b USG przewidział możliwość ustalenia przez radę gminy zasad na jakich sołtysowi będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży. Przez pojęcie diety należy rozumieć wyrównanie finansowe odpowiednio do kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem mandatu (tak art. 7 ust. 2 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego). Diety i zwrotu kosztów podróży nie można utożsamiać, ani nie mogą być wspólnie wyliczone i przyznane w formie zryczałtowanej (tak wyrok WSA w Opolu z dnia 30 października 2010 r. w sprawie o sygn. akt II SA/Op 362/07).
Podobnie dotyczy uzależniania diet od np. obowiązku obecności sołtysa na sesji.
 
Ta przykra sprawa rodzi niepotrzebne napięcia, konflikty i wzburzenie.
Porusza też  inne problemy, takie jak czynne uczestnictwo Sołtysów w sesjach i komisjach Rady Miejskiej.
 
Prosimy o poszanowanie naszych praw, takich jak np. określenie jakie konkretne miałyby być zasady, na jakich sołtysi uczestniczą w sesjach i w pracach komisji, a także zasad wypłacania diet zgodnie z obowiązującym prawem. Trzeba więc konkretną treścią wypełnić ramy ustawowe.
Określenie zasad umożliwienia zabieranie głosu sołtysom tylko w formie interpelacji i tylko w punkcie obrad przewidzianym w porządku obrad dla interpelacji. To minimum.
Niemało rad gmin w swoich statutach  uchwala, że „sołtysi uczestniczą w sesjach na takich samych zasadach jak radni, tylko bez udziału w głosowaniu”, umożliwiając im nie bierne uczestnictwo, ale czynny udział w sesjach.
 
Szanowni Państwo.
Należy zaznaczyć, że sumienny sołtys będzie dążył do uczestnictwa w każdej sesji, gdyż da to mu znajomość problemów gminy i dostęp bieżący do informacji, bez których trudno będzie mu rzetelnie wypełniać swój mandat.
 
Zachęcam Radę Miasta, Pana Burmistrza do rozmów o naszych sprawach, aby unikać sytuacji konfliktowych i gdy o godz. 13 lub tak jak dzisiaj, pomimo nieuprawnionego nakazu, obecni są Ci którzy chcą, a nie muszą.
 
Z upoważnienia grupy sołtysów gminy Gryfino, opracował i przedstawił na XXVIII Sesji Rady Miasta w dn. 05-12-2012r.
 
Sołtys Gardna
Tadeusz Feller
 
Załączniki do wniosku.
1/ Uchwała nr XVII/160/07 z dnia 21 grudnia 2007r.
2/ Uchwała nr XXIV/236/08 z dnia 10 kwietnia 2008 r.
3/ Wyrok w imieniu RP wydany przez WSA we Wrocławiu Sygn.akt III SA/Wr 857/09 z dn. 09-03-2010r., oraz inne wyroki wyszczególnione w publikacjach. 
4/ Ustawa o samorządzie gminnym (art. 37a.)
5/ Prawo dla gmin i sołectw - Uczestnictwo sołtysa w sesji, (Gazeta Sołecka, Nr. (234), str. 8.)
Prawo dla gmin i sołectw - Zawiadomienie i udział sołtysa w sesji, (Gazeta Sołecka, Nr. 1(229), str. 5.)
Prawo dla gmin i sołectw - Dwie funkcje = dwie diety, (Gazeta Sołecka, Nr. 10(226), str. 10.)
6/ Poradnik radnego i sołtysa na 2012 r.
 
 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama