Krajobrazy pomagają przy realizacji działań edukacyjnych dając orientację. Dotyczy to edukacji dzieci, ale i osób dorosłych. Chcemy pokazać, jak wykorzystać można standardowe treści edukacyjne w powiązaniu z otaczającą nas przestrzenią życiową, a tym samym jednocześnie przekazać wartościową wiedzę na temat tej przestrzeni. Analiza krajobrazu stanowi podstawę do kształtowania krajobrazu. Proces ten wspierany będzie przez metody praktycznych działań i zabaw oraz treści edukacyjne na temat krajobrazu. Doświadczenia z realizacji projektów w Dolinie Dolnej Odry, Terra Incognita, pozwalają np. na poznanie metody tworzenia krajobrazowych puzzli. Metodę tę chcemy przedstawić najpierw w wykładzie, a następnie podczas warsztatów. Tworzenie puzzli stanowi dla uczniów szkoły podstawowej wprowadzenie do tematu krajobraz. Jednocześnie wskazywać będziemy na cechy szczególne krajobrazów, ponieważ dzieci malować je będą na fragmentach puzzli. Dzięki temu postrzeganie krajobrazu zostaje wzmocnione, a ponadto wytwarza się identyfikacja z przestrzenią.
Landschaft als Bildungsort
Landschaften bieten Orientierung für Bildungsinitiativen vom Grundschul- bis zum Erwachsenenalter. Wir wollen zeigen, wie Standardbildungsinhalte in Bezug zum eigenen Lebensraum gesetzt werden können, um so gleichzeitig wertvolles Wissen über diesen Raum zu vermitteln. Die Auseinandersetzung mit der Landschaft ist Grundlage für die aktive Teilhabe an ihrer Gestaltung. Sie wird durch die spielerisch-Praxis-orientierten Methoden und Inhalte landschaftlicher Bildung gefördert. Projekterfahrungen im Oderbruch, Terra Incognita, geben Einblicke z. B. auf die Methode des Landschaftspuzzles. Diese wird in einem Workshop, der sich an den Vortrag anschließt, erprobt.
Das Puzzle führt Grundschüler in das Thema Landschaft ein und erhebt gleichzeitig die landschaftlichen Besonderheiten, denn die Kinder malen sie auf das Puzzle auf. Dies stärkt die Landschaftswahrnehmung und stiftet Identität mit dem Raum.
Anne Kulozik - [email protected]
Napisz komentarz
Komentarze