Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 09:25
Reklama dotacje rpo
Reklama

Przepychanie funduszu sołeckiego

Skończył się termin składania wniosków na fundusz sołecki. W większości gmin powiatu gryfińskiego ów fundusz funkcjonuje i czasami budzi emocje. Wnioski powstają na zebraniach sołeckich, jednak zazwyczaj frekwencja jest niewielka. Potem zdarza się, że mieszkańcy mają pretensje o podział środków. Bywa i tak jak w Daleszewie, że prowadzi to do konfliktu o salę gimnastyczną i próby odwołania sołtysa. Bywa jak w Piasku, gdzie władze gminy nie ułatwiają mieszkańcom decyzji i przeznaczone środki na budowę chodnika uznają jako niezasadne. Problem, że mieszkańcy odpowiedź otrzymują w czasie, kiedy już nie można zmienić przeznaczenia pieniędzy.
Do 30 września sołectwa miały złożyć w urzędzie gminy czy miasta swoje wnioski do przyszłorocznego funduszu sołeckiego. Teraz specjalne komisje, wójtowie i burmistrzowie ocenią wnioski sołectw dotyczące przeznaczenia środków funduszu sołeckiego.
 
Co należy do zadań komisji?:
1. Ocena wniosków sołectw w sprawie przydziału środków wyodrębnionych w budżecie gminy pod kątem zgodności z przepisami określonymi w art. 4 ust.2-4 ustawy o funduszu sołeckim.
2. Sporządzenie protokołu z przeprowadzenia komisyjnej oceny ww. wniosków.
Komisja przedkłada następnie burmistrzowi/wójtowi protokół ze swoją opinią i wnioskiem sołectwa.
 
Ocena formalna wniosku sołectwa:
- złożenie w wymaganym terminie,
- podpisanie przez osoby uprawnione,
- dołączenie wymaganych załączników tj.: protokołu zebrania wiejskiego, uchwały w sprawie zatwierdzenia wniosku, listy obecności na zebraniu wiejskim.
 
Zadania wskazane we wniosku powinny:
- być zadaniami własnymi gminy,
- wpisywać się w strategię zrównoważonego rozwoju gminy,
- służyć poprawie warunków życia mieszkańców.
Wniosek sołectwa o uwzględnienie przedsięwzięć w projekcie budżetu na dany rok komisja zaopiniuje pozytywnie bądź negatywnie. Potem do burmistrza czy wójta będzie należało wyrażenie lub niewyrażenie zgody na uwzględnienie zadań wskazanych we wniosku sołectwa w projekcie budżetu gminy.
Fundusz sołecki to pieniądze w budżecie gminy zagwarantowane dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków życia mieszkańców. Ilość pieniędzy dla sołectwa jest uzależniona od zamożności gminy. Burmistrz/wójt corocznie do 31 lipca ma informować sołtysów o wysokości środków, które będą do wykorzystania przez dane sołectwo w następnym roku. Pieniądze przyznawane są na dany rok i wtedy należy je wydać.
 
Co ma zrobić sołectwo, aby otrzymać środki z funduszu sołeckiego?
Musi zostać zwołane zebranie wiejskie, na którym zostanie uchwalony wniosek o przyznanie środków z funduszu sołeckiego. Wniosek może być uchwalony z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa. We wniosku należy wskazać co mieszkańcy chcą zrobić (wraz z uzasadnieniem słuszności podjętych działań) oraz podać przewidywany koszt tych prac. Należy pamiętać, aby wysokość kosztów wskazanych we wniosku nie była wyższa niż ta, która została określona dla danego sołectwa. Uchwalony wniosek sołtys przekazuje burmistrzowi/wójtowi do 30 września roku poprzedzającego rok, w którym chce się otrzymać pieniądze.
Jeżeli wniosek jest prawidłowo sporządzony, to przekazuje się go radzie gminy. Burmistrz/wójt nie może oceniać, czy mieszkańcy sołectwa wybrali słuszne lub popierane przez niego zadania. O tych sprawach decyduje zebranie wiejskie.
 
Kiedy burmistrz/wójt może odrzucić wniosek (stwierdzić, że jest nieprawidłowy)?
Wtedy, gdy nie spełnia on określonych warunków (zawiera błędy) o których jest mowa w ustawie o funduszu sołeckim.
Te błędy to np.:
- wniosek nie jest uchwalony przez zebranie wiejskie,
- we wniosku nie wskazano na co mają zostać przeznaczone pieniądze,
- wniosek nie zawiera uzasadnienia,
- nie podano przewidywanych kosztów lub koszty przewyższają te, które zostały określone dla danego sołectwa,
- wniosek został przekazany do burmistrza/wójta po dniu 30 września roku poprzedzającego rok w którym chce się otrzymać pieniądze.
 
Jeżeli wniosek nie jest prawidłowy, to burmistrz/wójt:
- w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku informuje o tym sołtysa,
- sołtys może zgodzić się z oceną burmistrza/wójta (i nic dalej nie robić, wtedy sołectwo nie otrzyma pieniędzy), lub
- w terminie 7 dni od otrzymania tej informacji – przekazać ponownie wniosek (który można poprawić, uzupełnić) do rady gminy za pośrednictwem burmistrza/wójta,
- w przypadku złożenia ponownie wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje ten wniosek w terminie 30 dni od jego otrzymania.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklamadotacje rpo
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama