Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 23:28
Reklama dotacje rpo
Reklama

Będą korki np. na S3. Przewoźnicy oburzeni zmianami

Po przepisach wprowadzanych przez PiS będzie tylko gorzej - ostrzegają przewoźnicy. Na autostradach i np. S3 jedna ciężarówka nie będzie mogła wyprzedzić drugiej.
Będą korki np. na S3. Przewoźnicy oburzeni zmianami

Autor: iStock

 

– Proponowane zmiany zbliżone są do rozwiązań niemieckich, ale niestety są mniej elastyczne – powiedział serwisowi dziennik.pl Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Chodzi o to, żeby upłynnić ruch na drogach

W taki sposób skomentował najnowszy pomysł Ministerstwa Infrastruktury. Jego szczegóły nie są jeszcze znane, ale idea już tak. Najkrócej: rząd chce zakazać ciężarówkom wyprzedzania się. Te przepisy mają obowiązywać na autostradach i drogach ekspresowych. 

– To sytuacja nader niebezpieczna, gdy kierowca ciężarówki jedzie za samochodem ciężarowym i decyduje się na wyprzedzanie – ocenił minister Andrzej Admaczyk.

I dodał, że: – Generalnie chodzi o to, żeby upłynnić ruch na drogach szybkiego ruchu, zmniejszyć duże zagrożenie wynikające z faktu wyprzedzanie się samochodów ciężarowych.

W Niemczech zrobili to z głową

Każdy kierowca miał chyba w życiu taką sytuację. Widział, jak jedna ciężarówka wyprzedza drugą. To niebezpieczna i długo trwająca operacja. Takie zakazy funkcjonują (w różnej formie) w krajach zachodnich, ale – jak mówi Wroński – polski pomysł jest daleki od ideału. 

– W Niemczech zakaz wyprzedzania na autostradowych jezdniach posiadających jedynie dwa pasy ruchu wprowadzany jest za pomocą znaków drogowych. Tam, gdzie wprowadzenie takiego zakazu spowodowałoby więcej szkód niż korzyści, po prostu rezygnuje się z odpowiedniego oznakowania. W Polsce nie będzie to możliwe, bo resort planuje zmiany w prawie o ruchu drogowym. Tym samym nie będzie można dostosowywać organizacji ruchu do faktycznych potrzeb – tłumaczy.

Później trzeba będzie to odkręcać

I wyjaśnia, że o ile na autostradach zakaz nie powinien być kłopotem dla innych kierowców, to już na ekspresówkach nie będzie to korzystne rozwiązanie. Chodzi o to, że ciężarówka może jechać np. 60 km/h i to spowoduje zator drogowy. Przecież za takim pojazdem ustawi się kilka innych tirów.

– Nie chcę komentować szerzej skutków gospodarczych wynikających z m.in. opóźnienia dostaw wykonywanych w trybie „just in time” do tych polskich zakładów, które w wyniku optymalizacji wykorzystania dostępnych zasobów nie posiadają magazynów. Brak szerszego komentarza na ten temat, wynika z faktu, że w okresie wyborczym takie argumenty nie trafiają do uszu polityków. A szkoda, bo później trzeba będzie to odkręcać. Tak jak ma to obecnie miejsce w przypadku zbyt restrykcyjnego systemu punktowego – przypomniał Wroński.

Aktualizacja (25 maja 2023 r.):

Więcej szczegółów o zmianach tu:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Polak 25.05.2023 13:15
Przeczytałem większość tych komentarzy i artykuł . Głównie wypowiadają się ludzie , którzy nie mają podstawowej wiedzy na temat budowy dróg, budowy ruchu drogowego . Podstawowej funkcji dróg. . Gdyby iść głównym tokiem myslenia i argumentów że, wyprzedzanie się ciezarowek obniża bezpieczeństwo w ruchu drogowym to: Główną przyczyną wypadków na drogach autostradowych i S , jest nadmierna prędkość i niedostosowanie prędkości do warunków. Głównymi winnymi tych wypadków są kierujący pojazdami osobowymi . W Niderlandii w dzień ograniczono prędkość dla aut osobowych na autostradach do 100Km/h , Skutki są pozytywne i wymierne, przedewszystkim upłynnienie ruchu . Tym tokiem i logiką autostrady były by bezpieczniejsze i nie było by problemów z wyprzedzającymi się ciężarówkami, gdyby prędkość pojazdów osobowych ograniczyć na drogach S i A do 90-100 km/h . Z takiego rozwiązania same pozytywy , mniej zabitych przez kierowców pojazdów osobowych i pozytywne skutki dla środowiska. Pojazd jazdach z prędkością 100km/h wypluwa mniej trucizny z rury wydechowej niż jadący 140km/h , elektryk przy 100km/h dojedzie dalej i tak można by mnożyć zalety tego rozwiązania. Nie liczę na zrozumienie moich tez przez sfrustrowanych kierowców, którym jedynym sukcesem życiowym jest jak największa ilość wyprzedzonych pojazdów na autostradzie . Tylko tych zdrowo rozsadkowch i znających się trochę na budowaniu ruchu i jej płynności . Lub logicznemu myśleniu. Podsumowując jeżeli wprowadzającym ten przepis zależy na upłynnieniu ruchu i bezpieczeństwie to proszę obniżyć prędkość pojazdów do 3,5 dmc na autostradach do 90-100 km/h. Skutki ekonomiczne i środowiskowe są gratis .

liberał 25.05.2023 15:52
Nie znasz się. Żeby zlikwidować wypadki, trzeba wprowadzić dozwoloną prędkość 0 za przekroczenie karać śmiercią.

robsmobil 25.05.2023 10:51
Już niech nie panikują, jak się wyprzedzają 5min to też blokują drogę powodując opoznienia

Smrek 25.05.2023 10:43
Uważam, że zmiana przepisów jest bardzo dobra Tirowcy to święte krowy i nie liczą się wogule z samochodami osobowymi Popieram

Polak 25.05.2023 12:40
Ale to ci tirowcy płacą za każdy kilometr od 33 gr/ km i za to ty nie będziesz płacił za autostrady . Drogi to krwio obieg gospodarki, jednym z głównych gałęzi bez których gospodarka nie przeżyje to przewóz towarów. W tym celu buduje się drogi. Jak budowa dróg rozwija rejony to wiadomo . Przejazd osobowe to wtórny dodatek do dróg.

Smrek 25.05.2023 10:43
Uważam, że zmiana przepisów jest bardzo dobra Tirowcy to święte krowy i nie liczą się wogule z samochodami osobowymi Popieram

i
kierowca bombowca 25.05.2023 07:56
I tak będą jeździć na bombę.

Nil 25.05.2023 00:27
Bzdura.To nie chodzi o to, że kierowcy chcą być szybsi od drugiego, tylko o terminy zdania towaru, które ich zobowiązują.

i
mobilkiZS83 25.05.2023 07:55
Ale jedno z drugim się przecież wiąże.

Zawodowy kierowca 25.05.2023 00:12
Jeden głupek pisał że tiry się zmówiły i 15 km musiał jechać za nimi, I specjalnie nie dawały jechać. Pogratulować tylko wyobraźni.

WAWA 24.05.2023 20:46
I bardzo dobrze.

Jarek 24.05.2023 18:17
chyba jeszcze nie spotkałem kierowcy ciezarowki który ułatwiłby wyprzedzenie go przez kolegę po fachu , a teraz wielki lament , to samo z wjezdzajacymi z pasa rozbiegowego , kierowca tira umozliwi włączenie się temu który się rozpędza ale tylko przez zajechanie drogi na lewym pasie pojazdom które dużo szybciej jadą, a już na pewno nie zwolni o kilka km/godz. żeby pozostać na prawym pasie i umożliwić wjechanie innej ciężarówce

Brtk 24.05.2023 22:00
Mało widziałeś i mało masz pojęcie o jeździe duzym

Nil 25.05.2023 00:31
Zastanów co piszesz, tobie lepiej zwolnić i szybko ponownie się rozpędzić, ciężarówce nie.

Polak 25.05.2023 12:47
Każde zwolnienie ciężarówki z 80km/ h o 10 km/h i spowrotem wyrównanie do 85/km/ to strata 0,2-0,4 litra ON . Zrób tak 10 razy przy statystycznym zjeździe co 10 km przy autostradzie. Masz stratę przy zużyciu ON . A środowisko jak cierpię. Główne przeznaczenie dróg jest przewóz towarów. Transport osobowy to taki gratis . Dowód - pandemia locdawn , transport po drogach jest realizowany , bez osobowego transportu się obeszło. DROGI SA DLA PRZEWOZU TOWAROW .

Jwch 24.05.2023 16:09
Zwykle to kierowcy osobówek są problematyczni, bywa że kierowcy stosują taktykę gaz hamulec a też trafiają się psychole którzy celowo jadą 60-70km/h

i
bo wybory idą 24.05.2023 12:36
ZMiany jak zwykle wprowadzane na hurrra. Pośpiech jest wskazany przy łapaniu pcheł – powiedział jeden mędrzec, a drugi dodał – i przy jedzeniu z jednej michy.

Gruby 24.05.2023 10:00
Panie prezesie prawda jest taka Jazda za tirem wyprzedzającym to Na naszych autostradach gehenna mają funki łączą się i świadomie blokują lewy pas ,wpuszczając kolejne tiry przed siebie, sam jadąc za taką ustawką 15 km byłem blokowany celowo ,a pisanie otym że tiry jadąc 60/km na godz mogą Zablokować drogę to żart ,ciężarówki przeważnie jadą 100 i powyżej, prawdą jest że na zachodzie Europy jest inaczej ,jest to inny powód niż pań podaję, bo ten sam kierowca to dwie osobowości, tam tego by nie zrobił bo kara to euro ,w Polsce już tak Jestem za takim rozwiązaniem

Danny 24.05.2023 13:11
Gruby 24.05.2023 10:00
Panie prezesie prawda jest taka Jazda za tirem wyprzedzającym to Na naszych autostradach gehenna mają funki łączą się i świadomie blokują lewy pas ,wpuszczając kolejne tiry przed siebie, sam jadąc za taką ustawką 15 km byłem blokowany celowo ,a pisanie otym że tiry jadąc 60/km na godz mogą Zablokować drogę to żart ,ciężarówki przeważnie jadą 100 i powyżej, prawdą jest że na zachodzie Europy jest inaczej ,jest to inny powód niż pań podaję, bo ten sam kierowca to dwie osobowości, tam tego by nie zrobił bo kara to euro ,w Polsce już tak Jestem za takim rozwiązaniem
Puknij siębw czoło 100 na godzine nie mogą bo mają kaganiec

Robert 24.05.2023 13:54
Co Ty za brednie piszesz ? 100 km/h ciężarówką to chyba z góry. Każda ciężarówka ma odcięcie na 90 czasem 85 więc nie pisz głupot. Żeby się wypowiadać na jakiś temat trzeba mieć trochę wiedzy

Kierowca seicento 24.05.2023 19:27
90 km/h jeżdżą a nie 100 co może być niebezpieczne gdy samochód jedzie 90 a nie 150 i na zderzaku

Nil 25.05.2023 00:35
Głupoty piszesz, widać żeś niedzielny kierowca

Amigo 23.05.2023 23:16
Ograniczyć osobówki do 100 na godzinę jak w Holandii i temat rozwiązany jak chcą cisnąć. Po 180 na esce czy autostranie to wypad na tor wyścigowy.

PO 23.05.2023 20:46
bzdury piszą. nikt tak nie myśli

i
rada 23.05.2023 23:09
PO jak tobie się wydaje, że wiesz jak inni myślą to biegnij szybko do psychiatry.

Mada 23.05.2023 20:32
Bardzo dobry pomysł. Kierowcy ciężarówek zachowują się jak królowie dziś i w nosie mają innych kierowców.

Mis 23.05.2023 21:12
A pindy z osobówek myślą że lewy pas to tor rajdowy.Do garów tępa dzido.

Tiry na tory 25.05.2023 08:07
Goń się śmierdzielu i brudasie z ciężarówki.

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama