Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 29 listopada 2024 20:31
Reklama

Ocelot i Tarpan zostały ochrzczone. Lodołamacze będą pływać po Odrze

Dzisiaj 4 listopada 2021 r. w Szczecinie odbył się tradycyjny chrzest lodołamaczy Ocelot i Tarpan. Nowe jednostki będą służyć we flocie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Koszt budowy wyniósł ponad 30 mln zł. Matką chrzestną Ocelota została Katarzyna Lubiak, a Tarpana - Katarzyna Figlewicz.
Ocelot i Tarpan zostały ochrzczone. Lodołamacze będą pływać po Odrze

Autor: Fot. dost.

– O tym, że lodołamacze są niezbędne, by w rejonie Dolnej Odry i Środkowej Wisły zmniejszyć ryzyko powodzi zatorowych, mogliśmy się przekonać na początku 2021 roku, kiedy prowadzona była akcja lodołamania. W sezonie zimowym 2020/2021, aby zapobiec zagrożeniu na Dolnej Odrze i Środkowej Wiśle, pracowały łącznie 23 lodołamacze. Dziś do floty RZGW w Szczecinie dołączają dwa nowe lodołamacze, które znacząco poprawią bezpieczeństwo przeciwpowodziowe w regionie – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

 

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie odpowiada za utrzymanie płynności żeglugi w czasie prowadzenia akcji lodołamania na odcinkach trzech ważnych szlaków żeglugowych: na Odrze (od ujścia do Malczyc), na Warcie (od ujścia Odry do Santoku) i na Noteci (od Santoku do Krzyża Wielkopolskiego). Lodołamacze biorą też udział we wspólnych polsko-niemieckich akcjach lodołamania na Szczecińskim Węźle Wodnym. W tym roku w zespołowych działaniach wzięło udział 13 lodołamaczy, w tym 7 ze strony polskiej.

 

– Dzięki pracy lodołamaczy na Szczecińskim Węźle Wodnym możliwa jest ochrona przeciwpowodziowa ludności i ich mienia, w tym istniejących na tych terenach podmiotów gospodarczych, aglomeracji miejskich, wsi i osad nadrzecznych usytuowanych wokół granicznego, dolnego i środkowego odcinka rzeki Odry oraz Dolnej Warty – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

 

Nowe lodołamacze zastąpiły najstarsze, ponad 50-letnie jednostki we flocie Wód Polskich. Dzięki niskiemu zanurzeniu są doskonale przystosowane do warunków panujących na Odrze, np. niżówek. Ich głównym zadaniem będzie wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Będą mogły wpływać w miejsca niedostępne dla większych jednostek i efektywnie usuwać zatory lodowe, śryżowe oraz bezpiecznie odprowadzać krę.

 

Nowe jednostki są wielozadaniowe – będą mogły wykonywać funkcje holownicze, przeciwpożarowe, ratunkowe, a także zwalczać rozlewy ropopochodne (po zainstalowania na pokładzie bębna z zaporą) oraz wspierać prace utrzymaniowe na szlaku wodnym – dzięki wyposażeniu w sondę wielowiązkową, która pozwala monitorować dno zbiornika. Dzięki innowacyjnemu układowi napędowemu będą zużywać mniej paliwa, a przez zastosowanie izolacji cieplnej, oświetlenia LED i baterii słonecznych będą mniej energochłonne.

 

Lodołamacze wybudowała Stocznia Remontowa Shipbulding w Gdańsku.

 

Modernizacja floty lodołamaczy Wód Polskich

 

Podstawowym zadaniem lodołamaczy jest wyłamanie odpowiednio szerokiej rynny w lodzie, umożliwiającej swobodny odpływ kry. W zależności od gabarytów oraz funkcji, lodołamacze dzielą się na trzy rodzaje:

 

  • lodołamacz czołowy: najcięższa jednostka, służy do wyłamywania rynny w lodzie. Używa się go również do rozbijania zatorów lodowych i uwalniania z oblodzenia filarów mostów i budowli wodnych;
  • lodołamacz liniowy: podąża za lodołamaczem czołowym poszerzając uprzednio wyłamaną rynnę. Kruszy krę lodową powstałą w wyniku lodołamania, aby zapobiec jej zlepianiu się i tworzeniu okładów lodowych. Rozbija też duże tafle lodu w rynnie i zapewnia spływanie lodu;
  • lodołamacz pomocniczy: patroluje rzekę po przejściu lodołamaczy czołowych i liniowych.

 

Aby zapewnić bezpieczeństwo przeciwpowodziowe w sezonie zimowym, Wody Polskie powiększają flotę lodołamaczy i tworzą dla nich odpowiednie zaplecze. Nowoczesne jednostki zastępują wysłużone statki:

 

  • 4 nowe lodołamacze dla RZGW w Gdańsku: Puma (czołowy), Manat, Nerpa, Narwal (liniowe),
  • 2 nowe lodołamacze dla RZGW w Warszawie: Orkan (czołowy), Sokół (liniowy),
  • 2 nowe lodołamacze dla RZGW w Szczecinie: Ocelot, Tarpan (liniowe).


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Tarpan Poznań 05.11.2021 12:50
widzę głupota nie śpi a wy czytać .Ocelot kot z Afryki , Tarpan - Słynny polski konik. przez to PO to wy głupi jak buty z lewej nogi.

nieJa 07.11.2021 07:47
jakiż wielki i światowy sukces polskich stoczniowców .zwodować tak "ogromne jednostki! no...no...a pomyśleć ,że kiedyś dziesięciotysięczniki wodowano seriami!Jeszcze jedna dziedzina "odzyskanej wolności"

??? 05.11.2021 06:06
Pogańskie imiona.

babilon 05.11.2021 12:40
A co lepsze niz imiona Krefta i Gawłowskiego?

Módlmy się 04.11.2021 23:17
Dostały pogańskie imiona. Źle to wróży.

dziwne 05.11.2021 12:28
I biskup to poświęcił?

parafka 04.11.2021 20:58
Te nazwy dziwne, każda z innej parafii.

DAREK TĘCZOWY WOREK Z WARSZEWA HA AH AH 04.11.2021 18:29
TRWA PRODUKCJA LODO ŁAMACZY Z KOSZER WOREM

wodnisty 04.11.2021 18:27
Ocelot? Koty przecież nie lubią wody!

Kapitam bomba 04.11.2021 19:39
Oj tak sie czepiasz. Dobrze, że nie zbigniew i jarosław kruszacy nie tylko lód ale i naze portfele.

ReklamaEPI-AKCJA Fundacji "Normalnie" 08.11.-09.12.2024
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama