Apel o dodatkowe loty na trasie Szczecin – Warszawa – Szczecin, obniżenie cen biletów był pierwszym punktem sesji Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego, która odbyła się 28 października 2021 r.
- Zabiegamy o zwiększenie dostępności komunikacyjnej, o lepszą ofertę narodowego przewoźnika lotniczego dla mieszkańców Pomorza Zachodniego – mówił marszałek Olgierd Geblewicz. – Do Warszawy z Goleniowa lata się tylko LOT-em, na tym kierunku nie ma konkurencji, ceny biletów są bardzo wysokie, a jedyny poranny lot do stolicy jest dopiero po godzinie 9. Wystarczy sprawdzić siatkę połączeń do innych miast, choćby Katowic, by przekonać się, że, niestety, jesteśmy traktowani po macoszemu.
O wyjątkowo wysokich cenach biletów lotniczych do Szczecina i komunikacyjnym wykluczeniu regionu dyskutowano wcześniej na posiedzeniu Komisji Rozwoju, Promocji i Współpracy Zagranicznej Sejmiku WZ.
- Zajęliśmy się tym tematem ze względu na pojawiające się informacje, że bilety ze Szczecina do Warszawy są droższe niż z Londynu do Warszawy i nawet dwu-trzykrotnie droższe niż połączenia z Poznania i Zielonej Góry do Warszawy – tłumaczył przewodniczący komisji Wojciech Dorżynkiewicz.
Treść „Uchwały w sprawie przyjęcia apelu do niedopuszczanie do dalszej marginalizacji i wykluczenia komunikacyjnego Pomorza Zachodniego” przez komisję została przyjęta jednomyślnie. Na sesji wywołała już jednak bardzo ożywioną, dwugodzinną dyskusję, gdzie argumenty ekonomiczne przeplatały się z politycznymi. Radni zwracali uwagę, że choć PLL LOT jest spółką prawa handlowego to jej polityki cenowej nie można oceniać tylko w kategoriach wolnego rynku. Jest to narodowy przewoźnik, w pełni kontrolowany przez Skarb Państwa. Jak więc wyjaśnić, że bilety z Warszawy do Szczecina są trzy razy droższe niż do Zielonej Góry?
Wojciech Dorżynkiewicz podał kilka przykładów. Z internetowej wyszukiwarki lotów. Podróż ze Szczecina do stolicy (18 i 20 listopada), z biletami rezerwowanymi prawie dwa miesiące wcześniej, kosztowała 499 złotych (236 zł do Warszawy i 263 zł z Warszawy). W tym samym czasie bilety lotnicze Warszawa – Praga, tam i z powrotem, kosztowały 434 złote. Połączenie Warszawa – Londyn 295 zł i Londyn – Warszawa 132 zł, a więc w sumie 427 zł. Loty Poznań – Warszawa – Poznań można było wykupić za 220 zł. A podróż lotniczą z Zielonej Góry do stolicy i z powrotem zrealizować nawet poniżej 180 złotych.
Radny podkreślił, że sprawdzał połączenia w różnych terminach. I zawsze loty z Pomorza Zachodniego są wyjątkowo drogie.
Zwracał uwagę, że PLL LOT śrubuje ceny, wykorzystując sytuację na rynku usług transportowych. Ogromny popyt na przewozy pasażerskie. I brak konkurencji.
- Jest remontowana magistrala kolejowa i podróż do Warszawy pociągiem trwa osiem, dziewięć godzin –mówił Wojciech Dorżynkiewicz. - Kiedy Ryanair obsługiwał relację Szczecin – Warszawa, bilety LOT były dwa razy tańsze niż obecnie. Kiedy został zmuszony do likwidacji tego połączenia, bilety LOT-u podrożały – przypomniał przewodniczący komisji.
Potwierdził to prezes Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów.
- Cieszymy się, że samoloty są pełne. Zabiegamy o to, by połączenia zwiększały intensywność i by podmieniano samoloty na większe – mówił Maciej Dziadosz. - Ceny biletów są znaczne. Można powiedzieć, że są wysokie – przyznał.
Stwierdził, że na relacji Szczecin – Warszawa obowiązuje swego rodzaju monopol. Że to połączenie powinien obsługiwać drugi przewoźnik. Podkreślił też, że w „odpowiedzi na interwencje” zarządu lotniska, a także zainteresowanie problemem radnych województwa widać zmianę polityki cenowej PLL LOT. Od niedawna bilety są trochę tańsze.
Gościem specjalnym XXIX sesji Sejmiku Województwa była również Prezes Północnej Izby Gospodarczej. Hanna Mojsiuk poinformowała, że PIG również wystosowała apel do rządu w sprawie lotów Goleniów - Warszawa. Pismo wysłano do premiera Mateusza Morawieckiego i wicepremiera Jacka Jasina.
- Przedsiębiorcy, żeby się rozwijać, potrzebują sprawnych, szybkich i relatywnie tanich połączeń komunikacyjnych – mówiła Hanna Mojsiuk. - Dotarcie do Szczecina inaczej niż samochodem stanowi obecnie duży problem.
Wojciech Dorżynkiewicz poinformował, że rozważa zgłoszenie sprawy do UOKiK, celem sprawdzenia, czy PLL LOT nie wykorzystuje pozycji monopolisty na krajowym rynku lotniczym?
- Nie zgadzam się, by mieszkańcy Pomorza Zachodniego byli przez LOT traktowani gorzej niż mieszkańcy Zielonej Góry czy Londynu – podsumował.
Uchwała została przyjęta 16 głosami. 14 radnych było przeciw. Nikt nie wstrzymał się od głosu.
W dokumencie czytamy:
Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego apeluje do Rządu RP o niedopuszczanie do dalszej marginalizacji i wykluczenia komunikacyjnego Pomorza Zachodniego.
Szczecin jest najbardziej oddaloną od Warszawy stolicą województwa w Polsce. Od kilku już lat realizowane są projekty modernizacji trasy kolejowej ze Szczecina do Warszawy. Przez przedłużające się modernizacje, prowadzone przez grupę PKP, średni czas podróży do Warszawy pociągiem wynosi blisko osiem godzin. W związku z tym dotychczas mieszkańcy chętnie korzystali z połączeń lotniczych oferowanych na trasie do Warszawy. Niestety ze względu na działania Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” loty oferowane przez linię lowcostową Ryanair na tej trasie zostały zlikwidowane. Analizując średnie obłożenie lotów realizowanych przez spółkę Ryanair można wywnioskować, że połączenia te były dla mieszkańców regionu niezwykle atrakcyjne.
Po likwidacji połączeń oferowanych przez Ryanair ceny lotów oferowanych na relacji Szczecin – Warszawa oferowane przez PLL LOT S.A. uległy znacznej podwyżce. Dokonując analizy cen biletów oferowanych przez PLL LOT S.A można zauważyć, że spółka często oferuje bilety w niższych cenach na innych relacjach. Przykładowo na relacjach Londyn – Warszawa lub Berlin – Warszawa ceny są często niższe nawet o 20% niż na relacji Szczecin - Warszawa. Mimo tak drogich biletów zapotrzebowanie na loty ze Szczecina do Warszawy jest nadal bardzo duże. Niestety w pewnych okresach połączenia te stają się wręcz niedostępne.
W związku z powyższym Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego zwraca się do Rządu RP o podjęcie działań mających na celu zaprzestanie marginalizacji komunikacyjnej Pomorza Zachodniego poprzez np. uruchomienie dodatkowych lotów na trasie Szczecin – Warszawa – Szczecin, obsługę połączeń lotniczych na ww. trasie przez samoloty, które mogą zabrać na pokład większą liczbę pasażerów lub podjęcie innych działań, które spowodują obniżenie ceny biletów. Według ekspertów takie działanie mogą skutecznie przyczynić się do spadku ceny biletów na trasie Szczecin – Warszawa – Szczecin.
Dodatkowo protestujemy przeciwko wprowadzeniu podwyżki opłat nawigacyjnych. Podwyżka opłat zagrozi rozwojowi goleniowskiego lotniska, negatywnie odbije się na cenie biletów i liczbie podróżnych. Zmiana ta będzie miała negatywne konsekwencje dla całego sektora lotniczego w Polsce. Realizacja tego typu podwyżek, gdy lotniska nie mogły w ostatnim roku funkcjonować i przemysł lotniczy nie wrócił jeszcze do stanu przed pandemią, jest skrajną nieodpowiedzialnością.
Adresatami apelu są: prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, minister Aktywów Państwowych Jacek Sasin, minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz zachodniopomorscy parlamentarzyści.
Napisz komentarz
Komentarze