Sesja – piątek, 27 listopada 2015 r. godz. 13 w sali obrad
Fragment z projektu uchwały: Ustala się wynagrodzenie burmistrza gminy Chojna w wymiarze miesięcznym w wysokości:
1) wynagrodzenie zasadnicze - 5 700 zł ;
2) dodatek funkcyjny - 1 000 zł;
3) dodatek stażowy – 20% od wynagrodzenia zasadniczego – 1 140 zł;
4) dodatek specjalny w wysokości 20 % łącznej kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego – 1 340 zł.
UZASADNIENIE do uchwały
Gmina Chojna znalazła się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Kolejny rok nie wypracowuje nadwyżki operacyjnej, a to powoduje, że zadłuża się, gdyż roluje kolejne kredyty. Zalega z różnymi płatnościami, w tym z zobowiązaniami wobec ZUS. Ta sytuacja uniemożliwi Gminie aplikowanie o środki unijne. Zgodnie z zalecenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie Gmina przystępuje do naprawy finansów publicznych. Jednym z elementów zmierzających do naprawy finansów jest obniżenie wynagrodzenia członkom ścisłego kierownictwa, tj. burmistrza, zastępcy, sekretarza i skarbnika. Rada Miejska w Chojnie korzystając ze swego uprawnienia dokonuje ustalenia wynagrodzenia burmistrzowi Gminy.
Stanowisko Klubu Radnych Inicjatywa Samorządowa złożone na ręce Piotra Mroza, przewodniczącego Rady Miejskiej w Chojnie
Na podstawie art. 20 ust. 1a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym Klub Radnych Inicjatywa Samorządowa wnosi o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia burmistrzowi Gminy Chojna.
Gmina Chojna znalazła się w katastrofalnej sytuacji finansowej. Kolejny rok nie wypracowuje nadwyżki operacyjnej, a to powoduje, że zadłuża się, gdyż roluje kolejne kredyty. Zalega z różnymi płatnościami, w tym z zobowiązaniami wobec ZUS.
Pomimo wielu prób ze strony radnych Klubu IS nie udało się spowodować, żeby burmistrz przygotował realny budżet, a nie tzw. papierowy (słowa burmistrza). Już przy uchwalaniu budżetu Gminy Chojna na 2015 rok wskazywaliśmy na jego nierealność, chociażby z powodu ustalenia nadmiernych dochodów ze sprzedaży mienia. Przy zmianach budżetu wskazywaliśmy, że zabieranie środków z oświaty doprowadzi do braku płynności. Usłyszeliśmy, że tak trzeba zrobić, bo nie „zepnie” się budżet. Ta sytuacja spowodowała się, że pomimo ustawowego zapisu o utworzeniu funduszu nagród dla nauczycieli, nie otrzymali oni nagród, a wręcz dyrektorzy dostali pisma zakazujące wypłat nagród nauczycielom.
Pomimo uzyskania dofinansowania na remont zabytkowych murów, nie mogliśmy skorzystać ze środków Ministra Kultury, gdyż okazało się, że burmistrz nie dokonywał obowiązkowych wpłat do ZUS. Ta sytuacja uniemożliwiła Gminie wykorzystanie tych środków na remont rozpadających się murów.
Burmistrz nie przekazując środków, spowodował zamknięcie wszystkich świetlic wiejskich. Dodatkowo mieszkańcom wsi zabrano fundusz sołecki, z którego m.in. wykorzystywano środki na koszenie traw na terenach zielonych, wspomaganie świetlic wiejskich, czy też spotkań integracyjnych mieszkańców wsi.
Już wcześniej podnosiliśmy o wprowadzenie działań mających na celu poprawę finansów gminy, bez wprowadzania programu naprawy finansów. Jednak nie byliśmy wysłuchani. Wiedzieliśmy, że wprowadzenie uchwała programu naprawczego uniemożliwi Gminie aplikowanie o środki unijne. Jesteśmy teraz skazani tylko na środki własne, a takich gmina nie posiada.
Zgodnie z zalecenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie Gmina musi teraz przygotować i przyjąć program naprawy finansów publicznych. Po spotkaniach z burmistrzem i zapoznaniu się z programem opracowanym przez firmę Curulis z Poznania (za który burmistrz zapłacił 20 tysięcy zł, a za każdą zmianę płacił po 1230 zł)doszliśmy do wniosku, że jest to jedynie dokument na podstawie którego burmistrz wystąpi do Rządu RP o pożyczkę w wysokości ponad 8 mln zł. Doprowadzi to do kolejnego zadłużenia Gminy. Nasze zadłużenie sięgnie kwoty ponad 26 mln zł.
Klub Radnych Inicjatywy wnioskuje o realne podejście do naprawy finansów i składa projekt uchwały o ustalenie wynagrodzenia burmistrza Gminy Chojna, który proponujemy przyjąć jako druk nr 1, czyli przed przyjęciem programu naprawczego. Uważamy, że jest to prawdziwy element poprawy finansów naszej Gminy, a nie fikcyjne proponowane obniżki wynagrodzenia burmistrza o 700 zł.
Propozycja obniżki wynagrodzenia burmistrza dotyczy jedynie dwóch składników: dodatku funkcyjnego i specjalnego. Uważamy, że te dodatki należą się w wyższej kwocie takiemu burmistrzowi, który wyjątkowo dba o interesy Gminy, zarządza urzędem, jak i podległym mu jednostkom w sposób niebudzący wątpliwości. Wszak wiemy, że dodatek specjalny przysługuje obligatoryjnie burmistrzowi (art. 36 ust. 3 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych) w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Uważamy więc, że minimalny dodatek funkcyjny stanowi jakoby zaczątek starań o jego podwyższenie w latach następnych, gdy burmistrz wykona wszelkie działania zmierzające do poprawy finansów Gminy Chojna.
Napisz komentarz
Komentarze