Droga krajowa nr 31 relacji Szczecin - Gryfino - Chojna - Sarbinowo - Kostrzyn – Słubice jest najważniejszą arterią komunikacyjną w powiecie gryfińskim. Trasa ta obciążona jest dużym ruchem tranzytowym. Przechodzi przez tereny mocno zurbanizowane i jest uciążliwa dla wielu mieszkańców zwłaszcza terenów zurbanizowanych, jak Gryfino.
Mamy dość uciążliwości
Gryfinianie narzekają na duży ruch na drodze krajowej nr 31, która prowadzi z południa na północ. Obwodnica stanowiłaby odciążenie gryfińskich ulic Pomorskiej, Flisaczej, Chrobrego i Łużyckiej znajdujących się w ciągu wspomnianej drogi nr 31. Przypuszczalnie po budowie obwodnicy ruch samochodów spadłby o 50 proc. Z analiz wynika, że tak znaczące zmniejszenie ruchu pojazdów na terenie Gryfina zmniejszy liczbę zdarzeń drogowych. A wynikają one głównie z dużej liczby obecnie istniejących punktów kolizji dla ruchu tranzytowego. Znaczące zmniejszenie natężenia ruchu na terenie miasta Gryfino wiązać się ma ze wzrostem bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Z 3 różnych możliwości
Gdzie będzie przebiegała obwodnica? – Wybrano ja krótszą trasę – bo… najtańsza.. Jednak planowany objazd dla Gryfina we wszystkich wariantach zakładał jego przebieg po wschodniej stronie miasta. Początek obwodnicy zaproponowano w dwóch lokalizacjach. Pierwszą jest rejon zakładu produkcyjnego „Komandor”. Drugą - odcinek drogi krajowej nr 31 na skrzyżowaniu z drogą dojazdową mającą służyć do obsługi planowanego dawniej kompleksu szpitalnego. Koniec obwodnicy dla każdego z wariantów przewidziano pomiędzy wiaduktem nad linią kolejową a mostem nad rzeką Tywą.
Zakres inwestycji obejmuje również budowę skrzyżowań skanalizowanych, budowę dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego, systemu odwodnienia oraz budowę infrastruktury służącej ochronie środowiska. Częste awarie np. ciepłociągu przy ul. Łużyckiej powodują, że to inwestycja wyczekiwana przez wszystkich użytkowników drogi.
A były trzy warianty:
Wariant I
Pierwsza trasa zakłada przebieg przez tereny leśne, znajdujące się na obszarze proponowanego Gryfińskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Następnie wiedzie przez użytki rolne położone w rejonie nieczynnego wysypiska śmieci. W celu zminimalizowania ingerencji w nowo powstałą zabudowę jednorodzinną, obwodnicę poprowadzono w rejonie istniejącej fermy kurzej. Dalszy przebieg obwodnicy wynika z istniejącego ukształtowania terenu oraz jego dużej deniwelacji i ma na celu zminimalizowanie ilości robót ziemnych koniecznych do wykonania tego odcinka przedsięwzięcia. Na końcowym etapie planowana obwodnica na długości około 300 metrów przebiegać będzie przez obszary cenne przyrodniczo. W wariancie I obwodnica dwukrotnie krzyżuje się z linią 110kV. Włączenie obwodnicy do drogi krajowej przewidziano pomiędzy wiaduktem nad linią kolejową i mostem nad rzeką Tywa. W wariancie I niezbędne będzie wykonanie 4 przejazdów nad drogami gruntowymi, jednego średniego przejścia dla zwierząt i 6 przepustów dla płazów.
Wariant II
Ta możliwość jest o tyle lepsza od pierwszej, że umożliwia uzyskanie lepszych parametrów łuków i spadków obwodnicy. Jej wcześniejsze rozpoczęcie umożliwi ominięcie odcinka drogi krajowej nr 31 o dużej krętości. Tutaj też początkowo trasa przebiega przez tereny leśne, znajdujące się na terenie proponowanego Gryfińskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Na długości 2 km przewidziano skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 120. Ponieważ skrzyżowanie będzie znajdować się poza terenem zabudowanym, konieczna będzie korekta geometryczna drogi wojewódzkiej nr 120 wymuszająca na kierujących ograniczenie prędkości. Za fermą kurzą przebieg obwodnicy wynika z istniejącego ukształtowania terenu oraz jego dużej deniwelacji i ma na celu zminimalizowanie ilości robót ziemnych koniecznych do wykonania tego odcinka obwodnicy. Natomiast w rejonie skrzyżowania z drogą powiatową, ze względu na ochronę przed hałasem, planuje się ekrany akustyczne.
Wariant III
Ten projekt zakłada wybudowanie najdłuższego odcinka, bo ponad 6,5-kilometrowego. Początek obwodnicy położony byłby w bezpośrednim sąsiedztwie miejscowości Czepino. Wariant III umożliwia wcześniejsze niż w wariancie I rozpoczęcie obwodnicy. Projekt ten pozwala też na ominięcie odcinka drogi krajowej nr 31 o dużej krętości i złych parametrach ruchowych. Skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 120 ma się znajdować się poza terenem zabudowanym. Konieczna zatem będzie korekta geometryczna drogi wojewódzkiej nr 120 wymuszająca na kierujących ograniczenie prędkości. W przebiegu tej trasy zaprojektowano obejście terenów zadrzewionych. Za skrzyżowaniem z drogą powiatową przebieg obwodnicy wynika z istniejącego ukształtowania terenu oraz jego dużej deniwelacji. To pozwoli na zminimalizowanie ilości robót ziemnych koniecznych do wykonania tego odcinka. Ze względu na ochronę przed hałasem zachodzi konieczność wykonania w okolicy krzyżówki ekranów akustycznych. Na końcowym odcinku planowana obwodnica na długości około 300 metrów przebiegać będzie przez obszary cenne przyrodniczo. W tym ostatnim wariancie niezbędne będzie wykonanie 5 przejazdów nad drogami gruntowymi, jednego średniego przejścia dla zwierząt i jednego przejścia dla drobnych ssaków.
Napisz komentarz
Komentarze